Page 1091 - Całość pdf + okładka
P. 1091
Wartość odczytana na kątomierzu wskazuje wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe
słoneczne.
Uczniowie obliczając dopełnienie wyznaczonego kąta do kąta prostego uzyskują wartość
szerokości geograficznej dla miejscowości, w której jest szkoła. Jest to jednocześnie kąt pod
jakim nocą może zaobserwować Gwiazdę Polarną.
4. Dokumentowanie wyników obserwacji.
Uczniowie na podstawie obserwacji wykonują następujące rysunki:
Rysunek w skali 1:10 obrazujący długość cienia gnomonu. W tym celu mierzą
w terenie długość najkrótszego cienia, długość gnomonu. Na rysunku zaznaczają
gnomon i jego cień w skali (powstaje trójkąt prostokątny) (rys.1a).
Rysunek obrazujący wysokość Słońca nad widnokręgiem w dniu 23 września. Rysują
łuk sklepienia niebieskiego nad płaszczyzną horyzontu i zaznaczają położenie Słońca.
Rysunek obrazujący miejsce wschodu i zachodu Słońca, z zaznaczoną drogą Słońca
nad widnokręgiem i położeniem Słońca nad widnokręgiem w południe słoneczne
(rys.2a).
Rys. 1a Rys.2a
Etap 2
Obserwacja Słońca w dniu przesilenia zimowego lub najbliższym słonecznym dniu.
Czynności:
1. Wyznaczenie miejsca wschodu i zachodu Słońca, południa słonecznego oraz wysokości
Słońca w południe.
W dniu 22 grudnia lub najbliższym słonecznym, uczniowie obserwują czas i miejsce wschodu
i zachodu Słońca. Zaznaczają na zewnętrznym okręgu kierunek wschodu i zachodu.

