Page 1091 - Całość pdf + okładka
P. 1091

Wartość odczytana na kątomierzu wskazuje wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe
słoneczne.

Uczniowie obliczając dopełnienie wyznaczonego kąta do kąta prostego uzyskują wartość
szerokości geograficznej dla miejscowości, w której jest szkoła. Jest to jednocześnie kąt pod
jakim nocą może zaobserwować Gwiazdę Polarną.

4. Dokumentowanie wyników obserwacji.

Uczniowie na podstawie obserwacji wykonują następujące rysunki:
         Rysunek w skali 1:10 obrazujący długość cienia gnomonu. W tym celu mierzą
         w terenie długość najkrótszego cienia, długość gnomonu. Na rysunku zaznaczają
         gnomon i jego cień w skali (powstaje trójkąt prostokątny) (rys.1a).
         Rysunek obrazujący wysokość Słońca nad widnokręgiem w dniu 23 września. Rysują
         łuk sklepienia niebieskiego nad płaszczyzną horyzontu i zaznaczają położenie Słońca.
         Rysunek obrazujący miejsce wschodu i zachodu Słońca, z zaznaczoną drogą Słońca
         nad widnokręgiem i położeniem Słońca nad widnokręgiem w południe słoneczne
         (rys.2a).

Rys. 1a  Rys.2a

    Etap 2
    Obserwacja Słońca w dniu przesilenia zimowego lub najbliższym słonecznym dniu.

    Czynności:

1. Wyznaczenie miejsca wschodu i zachodu Słońca, południa słonecznego oraz wysokości
    Słońca w południe.

W dniu 22 grudnia lub najbliższym słonecznym, uczniowie obserwują czas i miejsce wschodu
i zachodu Słońca. Zaznaczają na zewnętrznym okręgu kierunek wschodu i zachodu.
   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096