Page 1088 - Całość pdf + okładka
P. 1088
Nauczyciel zadaje pytanie: Czy temperatura powietrza zmienia się tylko w ciągu doby?
Uczniowie podają następstwa ruchu obiegowego Ziemi.
Nauczyciel stawia problem: W jaki sposób doświadczalnie można wykazać zmianę
wysokości Słońca nad horyzontem w ciągu doby i w ciągu roku dla miejscowości, w której
mieszkasz?
Faza II
Sformuowanie tematów i ustalenie zakresu projektów.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą „burzy mózgów“. Uczniowie zapisują swoje
pomysły na tablicy, a następnie weryfikują je biorąc pod uwagę czas realizacji, trudność,
materiały. Po burzliwej dyskusji powstaje plan działania. Nauczyciel czuwa, aby dyskusja nie
przerodziła się w kłótnię. Zwraca uwagę, aby uczniowie nie krytykowali pomysłów kolegów.
Przypomina, że zgłoszone działania nie mogą pociągać za sobą dużych kosztów finansowych.
Faza III
Realizacja projektów
1. Spisanie kontraktu z uczniami obowiązującego podczas realizacji projektu.
Wzór kontraktu
………………………..……………….
Miejscowość, data
Kontrakt
1. Umowę zawarto w dniu……………………………………………………………….
między nauczycielem ………………………………………………………………………
a uczniami klasy …………. reprezentowanymi przez liderów grup.
2. Uczniowie przyjmują temat projektu
………………………………………………………………… do wykonania w formie:
………………………………………………………………………………………………
3. Termin zakończenia projektu:
…………………………………...........…………………………………………………….
4. Uczniowie zobowiązują się do zaprezentowania projektu (miejsce)
………………………………………………………………………………………………
…………………………………………. w dniu ………………………………………….
5. Uczniowie zobowiązują się do aktywnego uczestnictwa i sprawiedliwego podziału
obowiązków w pracach nad projektem.
6. Uczniowie znają i zgadzają się z kryteriami oceny projektu.
7. Nauczyciel zobowiązuje się do opieki merytorycznej nad uczniami w formie konsultacji,
ćwiczeń, wycieczek w terminie ustalonym z realizatorami projektu.
8. Konsekwencje wynikające z niedotrzymania terminu: w przypadku jednorazowego
niedotrzymania terminu przedstawiania efektów pracy uczeń otrzyma ustne upomnienie