Page 1088 - Całość pdf + okładka
P. 1088

Nauczyciel zadaje pytanie: Czy temperatura powietrza zmienia się tylko w ciągu doby?
Uczniowie podają następstwa ruchu obiegowego Ziemi.
Nauczyciel stawia problem: W jaki sposób doświadczalnie można wykazać zmianę
wysokości Słońca nad horyzontem w ciągu doby i w ciągu roku dla miejscowości, w której
mieszkasz?

Faza II
Sformuowanie tematów i ustalenie zakresu projektów.
Nauczyciel proponuje uczniom pracę metodą „burzy mózgów“. Uczniowie zapisują swoje
pomysły na tablicy, a następnie weryfikują je biorąc pod uwagę czas realizacji, trudność,
materiały. Po burzliwej dyskusji powstaje plan działania. Nauczyciel czuwa, aby dyskusja nie
przerodziła się w kłótnię. Zwraca uwagę, aby uczniowie nie krytykowali pomysłów kolegów.
Przypomina, że zgłoszone działania nie mogą pociągać za sobą dużych kosztów finansowych.

Faza III
Realizacja projektów
1. Spisanie kontraktu z uczniami obowiązującego podczas realizacji projektu.

                                               Wzór kontraktu
                                                                  ………………………..……………….
                                                                                          Miejscowość, data

                                                      Kontrakt

1. Umowę zawarto w dniu……………………………………………………………….
     między nauczycielem ………………………………………………………………………
     a uczniami klasy …………. reprezentowanymi przez liderów grup.

2. Uczniowie przyjmują temat projektu
     ………………………………………………………………… do wykonania w formie:
     ………………………………………………………………………………………………

3. Termin zakończenia projektu:
     …………………………………...........…………………………………………………….

4. Uczniowie zobowiązują się do zaprezentowania projektu (miejsce)
     ………………………………………………………………………………………………
     …………………………………………. w dniu ………………………………………….

5. Uczniowie zobowiązują się do aktywnego uczestnictwa i sprawiedliwego podziału
     obowiązków w pracach nad projektem.

6. Uczniowie znają i zgadzają się z kryteriami oceny projektu.
7. Nauczyciel zobowiązuje się do opieki merytorycznej nad uczniami w formie konsultacji,

     ćwiczeń, wycieczek w terminie ustalonym z realizatorami projektu.
8. Konsekwencje wynikające z niedotrzymania terminu: w przypadku jednorazowego

     niedotrzymania terminu przedstawiania efektów pracy uczeń otrzyma ustne upomnienie
   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093