Page 1092 - Całość pdf + okładka
P. 1092
Uczniowie wyznaczają moment południa słonecznego. W tym celu obserwują cień gnomonu
i odczytują czas, w którym ten cień pokryje się z zaznaczonym wcześniej najkrótszym
cieniem. Porównują godzinę z pomiarem w dniu 23 września.
Wykorzystując najkrótszy cień uczeń przy pomocy sznurka wyznacza kąt pod jakim padają
promienie słoneczne. W tym celu łączy koniec cienia z wierzchołkiem gnomonu.
Kątomierzem mierzy kąt między sznurkiem obrazującym promień Słońca a podłożem.
Wartość odczytana na kątomierzu wskazuje wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe
słoneczne. Mierzy i zapisuje w tabeli długość cienia.
2. Dokumentowanie wyników obserwacji.
Uczniowie nanoszą wyniki obserwacji na rysunki wykonane w poprzednim dniu obserwacji.
Rys.1b Rys.2b
Etap 3
Obserwacja Słońca w dniu równonocy wiosennej lub najbliższym słonecznym dniu.
Czynności:
1. Wyznaczenie miejsca wschodu i zachodu Słońca, południa słonecznego oraz wysokości
Słońca w południe.
W dniu 21 marca lub najbliższym słonecznym, uczniowie obserwują czas i miejsce wschodu
i zachodu Słońca. Zaznaczają na zewnętrznym okręgu kierunek wschodu i zachodu.
Uczniowie wyznaczają moment południa słonecznego. W tym celu obserwują cień gnomonu
i odczytują czas, w którym ten cień pokryje się z zaznaczonym wcześniej najkrótszym
cieniem. Porównują godzinę z pomiarem w poprzednich dniach obserwacji,
Wykorzystując najkrótszy cień uczeń przy pomocy sznurka wyznacza kąt pod jakim padają
promienie słoneczne. W tym celu łączy koniec cienia z wierzchołkiem gnomonu.