Page 1092 - Całość pdf + okładka
P. 1092

Uczniowie wyznaczają moment południa słonecznego. W tym celu obserwują cień gnomonu
i odczytują czas, w którym ten cień pokryje się z zaznaczonym wcześniej najkrótszym
cieniem. Porównują godzinę z pomiarem w dniu 23 września.

Wykorzystując najkrótszy cień uczeń przy pomocy sznurka wyznacza kąt pod jakim padają
promienie słoneczne. W tym celu łączy koniec cienia z wierzchołkiem gnomonu.
Kątomierzem mierzy kąt między sznurkiem obrazującym promień Słońca a podłożem.
Wartość odczytana na kątomierzu wskazuje wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe
słoneczne. Mierzy i zapisuje w tabeli długość cienia.

2. Dokumentowanie wyników obserwacji.

Uczniowie nanoszą wyniki obserwacji na rysunki wykonane w poprzednim dniu obserwacji.

Rys.1b  Rys.2b

    Etap 3
    Obserwacja Słońca w dniu równonocy wiosennej lub najbliższym słonecznym dniu.

    Czynności:

1. Wyznaczenie miejsca wschodu i zachodu Słońca, południa słonecznego oraz wysokości
    Słońca w południe.

W dniu 21 marca lub najbliższym słonecznym, uczniowie obserwują czas i miejsce wschodu
i zachodu Słońca. Zaznaczają na zewnętrznym okręgu kierunek wschodu i zachodu.

Uczniowie wyznaczają moment południa słonecznego. W tym celu obserwują cień gnomonu
i odczytują czas, w którym ten cień pokryje się z zaznaczonym wcześniej najkrótszym
cieniem. Porównują godzinę z pomiarem w poprzednich dniach obserwacji,

Wykorzystując najkrótszy cień uczeń przy pomocy sznurka wyznacza kąt pod jakim padają
promienie słoneczne. W tym celu łączy koniec cienia z wierzchołkiem gnomonu.
   1087   1088   1089   1090   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097