Page 1087 - Całość pdf + okładka
P. 1087
opisze widomą wędrówkę Słońca nad widnokręgiem w ciągu dnia i w pierwszych
dniach kalendarzowych pór roku,
skonstruuje horyzontarium,
omówi widomą wędrówkę Słońca w ciągu roku na horyzontarium,
skonstruuje zegar słoneczny,
odczyta czas miejscowy za pomocą zegara słonecznego,
zastosuje twierdzenie Pitagorasa,
skorzysta z własności trójkątów prostokątnych podobnych,
obliczy wymiary wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali,
udokumentuje wyniki swoich obserwacji w dzienniku obserwacji,
zaprezentuje wyniki swojej pracy.
Treści kształcenia zajęć interdyscyplinarnych
Geografia:
Kształt i wymiary Ziemi.
Ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa.
Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa.
Obserwacja widomej wędrówki Słońca w ciągu dnia za pomocą gnomonu.
Południk słoneczny.
Szerokość geograficzna.
Czas miejscowy słoneczny.
Matematyka:
Twierdzenie Pitagorasa.
Podawanie wymiarów wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali.
Trójkąty prostokątne podobne.
Informatyka:
Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł.
Fazy realizacji projektu
Faza I
Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania
Nauczyciel na lekcji poprzedzającej rozpoczęcie realizacji projektu zleca wszystkim uczniom
pomiar temperatury powietrza o określonych godzinach, np. 7.00; 12.00-13.00; 18.00 i 21.00.
Następnie grupa analizuje wyniki pomiarów i wyciąga wniosek. Nauczyciel proponuje
uczniom pracę metodą burzy mózgów nad rozwiązaniem problemu: Dlaczego temperatura
powietrza zmienia się w ciągu doby? Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy,
a następnie przypisują swoje odpowiedzi do cech i następstw ruchu obrotowego Ziemi.