Page 1087 - Całość pdf + okładka
P. 1087

opisze widomą wędrówkę Słońca nad widnokręgiem w ciągu dnia i w pierwszych
       dniach kalendarzowych pór roku,
       skonstruuje horyzontarium,
       omówi widomą wędrówkę Słońca w ciągu roku na horyzontarium,
       skonstruuje zegar słoneczny,
       odczyta czas miejscowy za pomocą zegara słonecznego,
       zastosuje twierdzenie Pitagorasa,
       skorzysta z własności trójkątów prostokątnych podobnych,
       obliczy wymiary wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali,
       udokumentuje wyniki swoich obserwacji w dzienniku obserwacji,
       zaprezentuje wyniki swojej pracy.

Treści kształcenia zajęć interdyscyplinarnych

Geografia:
       Kształt i wymiary Ziemi.
       Ruch obrotowy Ziemi i jego następstwa.
       Ruch obiegowy Ziemi i jego następstwa.
       Obserwacja widomej wędrówki Słońca w ciągu dnia za pomocą gnomonu.
       Południk słoneczny.
       Szerokość geograficzna.
       Czas miejscowy słoneczny.

Matematyka:
       Twierdzenie Pitagorasa.
       Podawanie wymiarów wielokąta powiększonego lub pomniejszonego w danej skali.
       Trójkąty prostokątne podobne.

Informatyka:
       Wyszukiwanie i wykorzystywanie informacji z różnych źródeł.

Fazy realizacji projektu

Faza I
Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania
Nauczyciel na lekcji poprzedzającej rozpoczęcie realizacji projektu zleca wszystkim uczniom
pomiar temperatury powietrza o określonych godzinach, np. 7.00; 12.00-13.00; 18.00 i 21.00.
Następnie grupa analizuje wyniki pomiarów i wyciąga wniosek. Nauczyciel proponuje
uczniom pracę metodą burzy mózgów nad rozwiązaniem problemu: Dlaczego temperatura
powietrza zmienia się w ciągu doby? Uczniowie zapisują swoje pomysły na tablicy,
a następnie przypisują swoje odpowiedzi do cech i następstw ruchu obrotowego Ziemi.
   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091   1092