Page 1086 - Całość pdf + okładka
P. 1086
Projekt „W szkole u Arystotelesa?”
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów, ćwiczenie praktyczne
z wykorzystaniem gnomonu.
Adresaci projektu: uczniowie klas I gimnazjum.
Czas realizacji: rok szkolny (projekt realizowany będzie etapami – we wrześniu, grudniu,
marcu i czerwcu, w dniach rozpoczęcia kalendarzowych pór roku).
Miejsce realizacji:
a) zajęcia w terenie:
wybór miejsca lokalizacji – boisko szkolne lub ogródek geograficzny,
wyznaczenie kierunku północy za pomocą gnomonu,
wyznaczenie południka miejscowego za pomocą gnomonu,
pomiar kąta padania promieni słonecznych za pomocą gnomonu w różnych porach
roku,
budowa zegara słonecznego,
wyznaczanie szerokości geograficznej miejscowości, w której mieszka uczeń,
obserwacja miejsca wschodu i zachodu Słońca w pierwszych dniach pór roku.
b) zajęcia w pracowni geograficznej i matematycznej.
Cele projektu
Cel główny
Doświadczalne sprawdzanie następstw obrotowego i obiegowego ruchu Ziemi
związanych z obserwacją Słońca.
Cele szczegółowe
Uczeń:
określi południe słoneczne za pomocą gnomonu,
wyznaczy południk miejscowy za pomocą gnomonu,
wyznaczy wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe słoneczne w pierwszych
dniach kalendarzowych pór roku,
wykona rysunek w skali,
wyznaczy kąt odpowiadający szerokości geograficznej (pod jakim widzimy Gwiazdę
Polarną),
wyznaczy kierunki świata za pomocą gnomonu,

