Page 1086 - Całość pdf + okładka
P. 1086

Projekt „W szkole u Arystotelesa?”

Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów, ćwiczenie praktyczne
z wykorzystaniem gnomonu.
Adresaci projektu: uczniowie klas I gimnazjum.
Czas realizacji: rok szkolny (projekt realizowany będzie etapami – we wrześniu, grudniu,
marcu i czerwcu, w dniach rozpoczęcia kalendarzowych pór roku).

Miejsce realizacji:
     a) zajęcia w terenie:
         wybór miejsca lokalizacji – boisko szkolne lub ogródek geograficzny,
         wyznaczenie kierunku północy za pomocą gnomonu,
         wyznaczenie południka miejscowego za pomocą gnomonu,
         pomiar kąta padania promieni słonecznych za pomocą gnomonu w różnych porach
         roku,
         budowa zegara słonecznego,
         wyznaczanie szerokości geograficznej miejscowości, w której mieszka uczeń,
         obserwacja miejsca wschodu i zachodu Słońca w pierwszych dniach pór roku.
     b) zajęcia w pracowni geograficznej i matematycznej.

Cele projektu

Cel główny
    Doświadczalne sprawdzanie następstw obrotowego i obiegowego ruchu Ziemi
    związanych z obserwacją Słońca.

Cele szczegółowe
Uczeń:

       określi południe słoneczne za pomocą gnomonu,
       wyznaczy południk miejscowy za pomocą gnomonu,
       wyznaczy wysokość Słońca nad widnokręgiem w południe słoneczne w pierwszych
       dniach kalendarzowych pór roku,
       wykona rysunek w skali,
       wyznaczy kąt odpowiadający szerokości geograficznej (pod jakim widzimy Gwiazdę
       Polarną),
       wyznaczy kierunki świata za pomocą gnomonu,
   1081   1082   1083   1084   1085   1086   1087   1088   1089   1090   1091