Page 1096 - Całość pdf + okładka
P. 1096
Etap 4
Przygotowanie tarczy zegara słonecznego.
Uczniowie przygotowują płytę (materiał w zależności od możliwości, np. kamień, poziome
betonowe podłoże).
Na płycie należy narysować tarczę zegara lub wyciąć płytę w kształcie koła.
Płytę należy umieścić w miejscu wybranym do obserwacji za pomocą gnomonu.
Na tarczy należy zaznaczyć godzinę 12, a następnie zorientować zegar tak, aby pokryła się
ona z kierunkiem północy. Płytę mocujemy na stałe.
Następnie należy zaznaczyć kolejne godziny, zgodnie z ruchem wskazówek zegara,
począwszy od wyznaczonej godziny 12. W tym celu należy podzielić tarczę co 30 stopni.
W środku tarczy należy umieścić bolec nachylony do płaszczyzny tarczy pod kątem
szerokości geograficznej miejscowości i skierowany w kierunku północy.
Etap 5
Odczytywanie czasu miejscowego.
Uczniowie codziennie w słoneczne dni przez ok. trzy tygodnie dokonują odczytów czasu
miejscowego o godzinie 12. Dokładność zegara porównują z czasem na zegarku (uczniowie
muszą pamiętać, aby bardzo dokładnie ustawić czas na swoim zegarku).
Następnie powyższe odczyty powtarzają w wybrane dni każdego miesiąca przez cały rok
szkolny np. 21, 22, 23 każdego miesiąca.
Uczniowie zwracają uwagę na dokładność wskazań zegara w przeciągu roku.
Poszukują odpowiedzi na pytanie: Dlaczego zmienia się dokładność zegara słonecznego?
Faza IV
Podsumowanie projektu
1. Prezentacja projektu.
2. Ocena projektu (arkusz oceny projektu).