Page 1096 - Całość pdf + okładka
P. 1096

Etap 4
    Przygotowanie tarczy zegara słonecznego.

Uczniowie przygotowują płytę (materiał w zależności od możliwości, np. kamień, poziome
betonowe podłoże).
Na płycie należy narysować tarczę zegara lub wyciąć płytę w kształcie koła.
Płytę należy umieścić w miejscu wybranym do obserwacji za pomocą gnomonu.
Na tarczy należy zaznaczyć godzinę 12, a następnie zorientować zegar tak, aby pokryła się
ona z kierunkiem północy. Płytę mocujemy na stałe.
Następnie należy zaznaczyć kolejne godziny, zgodnie z ruchem wskazówek zegara,
począwszy od wyznaczonej godziny 12. W tym celu należy podzielić tarczę co 30 stopni.
W środku tarczy należy umieścić bolec nachylony do płaszczyzny tarczy pod kątem
szerokości geograficznej miejscowości i skierowany w kierunku północy.

    Etap 5
    Odczytywanie czasu miejscowego.

Uczniowie codziennie w słoneczne dni przez ok. trzy tygodnie dokonują odczytów czasu
miejscowego o godzinie 12. Dokładność zegara porównują z czasem na zegarku (uczniowie
muszą pamiętać, aby bardzo dokładnie ustawić czas na swoim zegarku).
Następnie powyższe odczyty powtarzają w wybrane dni każdego miesiąca przez cały rok
szkolny np. 21, 22, 23 każdego miesiąca.

Uczniowie zwracają uwagę na dokładność wskazań zegara w przeciągu roku.
Poszukują odpowiedzi na pytanie: Dlaczego zmienia się dokładność zegara słonecznego?

Faza IV
Podsumowanie projektu

1. Prezentacja projektu.
2. Ocena projektu (arkusz oceny projektu).
   1091   1092   1093   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101