Page 1099 - Całość pdf + okładka
P. 1099

Projekt „Co kryje Ziemia?”

Adresaci projektu: uczniowie klas I – III gimnazjum.
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów,
Czas realizacji: 2-3 miesiące

Miejsce realizacji:
     a) zajęcia w terenie:

Uczeń:
       wybierze miejsca badań, np. odkrywki geologiczne, wychodnie skał, kamieniołomy,
       kopalnie odkrywkowe, itp.
       rozpozna i sklasyfikuje skały występujące w najbliższej okolicy,
       sprawdzi reakcję skał wapiennych z kwasem solnym w celu opisania zmian
       zachodzących w skałach pod wpływem wietrzenia chemicznego,
       zbada właściwości fizyczne skał (np. łupliwość), określi twardość skały według skali
       Mohsa,
       zgromadzi okazy skał występujące w najbliższej okolicy,
       rozpozna i sklasyfikuje gleby występujące w najbliższej okolicy,
       wykona odkrywkę glebową,
       przeanalizuje profil obserwowanej gleby,

     b) zajęcia w pracowni geograficznej, biologicznej i chemicznej.

Cele projektu

Cel główny:
Poznawanie współzależności pomiędzy litosferą a pedosferą, oraz wpływu rodzaju skał oraz
niektórych organizmów na proces glebotwórczy.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

     przeanalizuje mapy geologiczne regionu,
     rozpozna skały występujące w najbliższej okolicy i sklasyfikuje je ze względu na genezę
     i spoistość,
     opisze właściwości fizyczne skał na podstawie własnych obserwacji i badań,
     wykaże związek pomiędzy typem gleby a skałą macierzystą,
     wskaże etapy powstawania gleby,
     poda miejsca występowania porostów,
   1094   1095   1096   1097   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104