Page 1099 - Całość pdf + okładka
P. 1099
Projekt „Co kryje Ziemia?”
Adresaci projektu: uczniowie klas I – III gimnazjum.
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów,
Czas realizacji: 2-3 miesiące
Miejsce realizacji:
a) zajęcia w terenie:
Uczeń:
wybierze miejsca badań, np. odkrywki geologiczne, wychodnie skał, kamieniołomy,
kopalnie odkrywkowe, itp.
rozpozna i sklasyfikuje skały występujące w najbliższej okolicy,
sprawdzi reakcję skał wapiennych z kwasem solnym w celu opisania zmian
zachodzących w skałach pod wpływem wietrzenia chemicznego,
zbada właściwości fizyczne skał (np. łupliwość), określi twardość skały według skali
Mohsa,
zgromadzi okazy skał występujące w najbliższej okolicy,
rozpozna i sklasyfikuje gleby występujące w najbliższej okolicy,
wykona odkrywkę glebową,
przeanalizuje profil obserwowanej gleby,
b) zajęcia w pracowni geograficznej, biologicznej i chemicznej.
Cele projektu
Cel główny:
Poznawanie współzależności pomiędzy litosferą a pedosferą, oraz wpływu rodzaju skał oraz
niektórych organizmów na proces glebotwórczy.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
przeanalizuje mapy geologiczne regionu,
rozpozna skały występujące w najbliższej okolicy i sklasyfikuje je ze względu na genezę
i spoistość,
opisze właściwości fizyczne skał na podstawie własnych obserwacji i badań,
wykaże związek pomiędzy typem gleby a skałą macierzystą,
wskaże etapy powstawania gleby,
poda miejsca występowania porostów,