Page 1103 - Całość pdf + okładka
P. 1103
skalnych lub mineralnych,
porostów (z uwzględnieniem naskalnych),
dżdżownicy ziemnej (2-3 sztuki) oraz ślimaków.
2. Opis zebranych okazów.
Uczniowie:
opisują zebrane okazy skalne i mineralne uwzględniając:
skład mineralny skał, ich barwę, połysk, twardość, łupliwość
reakcję skał wapiennych z kwasem solnym w celu wytypowania skał
krasowiejących,
opisują miejsce zebrania okazów pod kątem typu gleby,
opisują zebrane okazy porostów, uwzględniając rodzaj plechy,
z pomocą nauczyciela, na podstawie atlasu lub klucza, próbują sklasyfikować zebrane
okazy porostów (wykorzystanie skali porostowej, znajomość rozróżnienia porostów
objętych ochroną.)
3. Założenie i prowadzenie hodowli dżdżownic.
Uczniowie zakładają hodowlę dżdżownic według instrukcji. Prowadzą dziennik obserwacji.
Etap 2
Zebranie informacji dotyczących:
roli surowców skalnych w procesie powstawania gleby, wpływu surowców skalnych na
właściwości gleby,
roli porostów naskalnych w procesie tworzenia gleby,
roli dżdżownic w poprawianiu struktury i żyzności gleby.
Czynności:
1. Wybór miejsc, w których przetwarza się surowce skalne/mineralne i zaplanowanie trasy
wycieczki lub rajdu.
Uczniowie na podstawie map: „Surowce mineralne” i „Gleby” Polski lub regionu, i innych
źródeł informacji wyszukują wiadomości dotyczących roli podłoża skalnego w procesie
glebotwórczym.
Zbierają informacje na temat zależności właściwości gleb (żyzności) od rodzaju podłoża.
Uczniowie planują wycieczkę do co najmniej jednego ze wskazanych kamieniołomów lub
jednej z odkrywek glebowych w celu obserwacji profilu glebowego.