Page 1103 - Całość pdf + okładka
P. 1103

skalnych lub mineralnych,
         porostów (z uwzględnieniem naskalnych),
         dżdżownicy ziemnej (2-3 sztuki) oraz ślimaków.

2. Opis zebranych okazów.

Uczniowie:
         opisują zebrane okazy skalne i mineralne uwzględniając:
          skład mineralny skał, ich barwę, połysk, twardość, łupliwość
          reakcję skał wapiennych z kwasem solnym w celu wytypowania skał
              krasowiejących,
         opisują miejsce zebrania okazów pod kątem typu gleby,
         opisują zebrane okazy porostów, uwzględniając rodzaj plechy,
         z pomocą nauczyciela, na podstawie atlasu lub klucza, próbują sklasyfikować zebrane
         okazy porostów (wykorzystanie skali porostowej, znajomość rozróżnienia porostów
         objętych ochroną.)

3. Założenie i prowadzenie hodowli dżdżownic.

Uczniowie zakładają hodowlę dżdżownic według instrukcji. Prowadzą dziennik obserwacji.

Etap 2
Zebranie informacji dotyczących:

       roli surowców skalnych w procesie powstawania gleby, wpływu surowców skalnych na
       właściwości gleby,
       roli porostów naskalnych w procesie tworzenia gleby,
       roli dżdżownic w poprawianiu struktury i żyzności gleby.

Czynności:

1. Wybór miejsc, w których przetwarza się surowce skalne/mineralne i zaplanowanie trasy
    wycieczki lub rajdu.

Uczniowie na podstawie map: „Surowce mineralne” i „Gleby” Polski lub regionu, i innych
źródeł informacji wyszukują wiadomości dotyczących roli podłoża skalnego w procesie
glebotwórczym.
Zbierają informacje na temat zależności właściwości gleb (żyzności) od rodzaju podłoża.
Uczniowie planują wycieczkę do co najmniej jednego ze wskazanych kamieniołomów lub
jednej z odkrywek glebowych w celu obserwacji profilu glebowego.
   1098   1099   1100   1101   1102   1103   1104   1105   1106   1107   1108