Page 9 - Całość pdf + okładka
P. 9

uzyskali uczniowie szkół w miastach powyżej 100 tys. mieszkańców. W rankingu gimnazjów
ułożonego na podstawie wyników z egzaminu gimnazjalnego z 2011 roku w najlepszej 50 nie
ma szkoły z powiatu pińczowskiego, staszowskiego i kazimierskiego, a z powiatu
ostrowieckiego jest tylko jedna szkoła (dane: OKE Łódź, 2011).

        Jak wynika z analizy badań PISA 2009 głównymi problemami w gimnazjach według
dyrektorów są: brak sprzętu i materiałów laboratoryjnych do nauczania przedmiotów
przyrodniczych, oprogramowania komputerowego do celów edukacyjnych. Takie same
oczekiwania mieli dyrektorzy gimnazjum z regionu świętokrzyskiego (wykorzystanie
kwestionariusza ankiety było anonimowe i przeprowadzone wśród 20 dyrektorów).
Z przeprowadzonych wśród dyrektorów badań wynika, że dodatkowym oczekiwaniem jest
stawianie wymogów wobec programów nauczania, które ich zdaniem powinny być dobrze
opracowane, nastawione na wykorzystanie wiedzy w praktyce. Spodziewali się również
szkoleń dla nauczycieli z przygotowania do realizacji praktycznej części podstawy
programowej. Główna bariera to jednak względy finansowe szkół i brak środków na dobry
sprzęt i szkolenia.

        Według przeprowadzonego wśród uczniów sondażu 80% z nich było
zainteresowanych udziałem w prowadzeniu eksperymentów i realizacji projektów. 70%
uczniów chciało nauczyć się, jak wykorzystać zdobytą wiedzę w praktyce.

        Nauczyciele oczekiwali wsparcia w formie szkoleń, które ostatecznie przyczyniły się
do wzrostu wiedzy i umiejętności z zakresu aktywizujących form nauczania - głównie
projektów i przewodniego tekstu oraz korzystania z nowych technologii na zajęciach.

edukacyjnych.
   4   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14