Page 12 - Całość pdf + okładka
P. 12

Program interdyscyplinarny jest programem dotyczącym kształcenia w zakresie
zagadnień do realizowania w formie eksperymentów. Zawiera on bank eksperymentów
i doświadczeń, gotowych scenariuszy zajęć interdyscyplinarnych prowadzonych metodą
projektu edukacyjnego oraz metodą przewodniego tekstu, w ramach których uczniowie mogą
kształtować umiejętności praktyczne.

    Przygotowanie szkół i nauczycieli do wdrażania programów

    Rozpoczęcie zajęć w gimnazjach zostało poprzedzone przygotowaniem nauczycieli do
wdrażania programu GIPN oraz wyposażeniem szkół w dedykowany do realizacji projektu
sprzęt.

    Przeprowadzono cztery dwudniowe szkolenia dla 126 osób, w ramach których
nauczyciele zostali przeszkoleni w zakresie przygotowania do prowadzenia zajęć w oparciu
o GIPN, w tym z wykorzystaniem metody projektów, metody przewodniego tekstu i techniki
informacyjno-komunikacyjnej oraz obsługi zakupionego sprzętu do prowadzenia zajęć. Po
teoretycznym wprowadzeniu do zagadnienia metod aktywizujących, nauczyciele podzieleni
na kilkuosobowe zespoły przystąpili, pod okiem doświadczonych trenerów, do tworzenia
własnych scenariuszy zajęć interdyscyplinarnych. W rezultacie podczas szkoleń zostało
wypracowywanych 360 scenariuszy zajęć interdyscyplinarnych, tj. projekty do realizacji
przez uczniów oparte na eksperymentach. Programy te zostały następnie udostępnione
nauczycielom na stronie internetowej Projektu.

    Bardzo ważnym przedsięwzięciem było zakupienie i dostarczenie do 20 szkół, jeszcze
przed rozpoczęciem zajęć według GIPN, wyposażenia techniczno-dydaktycznego m.in.
interfejsów z czujnikami, laptopów wraz z oprogramowaniem MS Office, programem
antywirusowym, drukarek, programów komputerowych, materiałów dydaktycznych.
Regularnie raz w roku (na początku każdego nowego roku szkolnego) szkoły zostawały
doposażone w materiały laboratoryjne – materiały, surowce, przyrządy, proste czujniki
pomiarowe, pomoce biurowe do prowadzenia zajęć praktycznych. Łącznie przeprowadzono
trzy tury zakupów, przy czym nauczyciele sami wskazywali asortyment i ilości
poszczególnych materiałów na podstawie planowanych w danym roku szkolnym
eksperymentów, zajęć praktycznych, respektując przy tym ograniczenia kwotowe.

    Wdrażanie projektu w szkołach

    W projekcie wzięło udział od początku wdrażania GIPN w sumie 903 uczniów gimnazjów
oraz 138 nauczycieli przeszkolonych z zakresu GIPN. Zajęcia dla uczniów odbywały się
w ramach obowiązkowych zajęć edukacyjnych w gimnazjum według programu nauczania
GIPN.

    Wdrożenie i realizacja GIPN w szkołach przebiegały następująco:

       a) przeprowadzenie testów badających poziom umiejętności praktycznych dla
            uczniów rozpoczynających naukę w klasie I roku w szkolnym 2013/2014,
            w klasach realizujących zajęcia wg GIPN, a następnie opracowanie wyników
            (raportu) w skali staninowej,

       b) rozpoczęcie i prowadzenie zajęć w roku szk. 2013/2014 wśród uczniów 40 klas I
            gimnazjów z województwa świętokrzyskiego,

       c) przeprowadzenie testów na zakończenie klasy I wśród uczniów gimnazjów
            biorących udział w zajęciach prowadzonych według GIPN, a następnie
            opracowanie ich wyników w skali staninowej,
   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17