Page 7 - Całość pdf + okładka
P. 7
„Rzecz dobrze wykonana
jest lepsza od dobrze powiedzianej”
Beniamin Franklin
1. WPROWADZENIE
Odpowiedzią na potrzebę zmian we współczesnej szkole, w szczególności na
poziomie gimnazjum, jest wdrażana w Polsce reforma edukacji. Zakłada ona odstąpienie od
encyklopedycznego sposobu kształcenia oraz wyposażenie młodzieży nie tylko w wiedzę
teoretyczną, lecz także w umiejętność zastosowania jej w życiu.
Zadaniem szkoły jest przygotowanie ucznia tak, aby uzyskane kompetencje pozwalały
mu sprostać wymaganiom współczesnego rynku pracy.
Edukacja w polskiej szkole powinna kłaść szczególny nacisk na kształtowanie ludzi
twórczo nastawionych do rzeczywistości, gotowych do generowania nowatorskich pomysłów,
odkrywania, przekształcania, doskonalenia i podejmowania nowych wyzwań, którzy potrafią
samodzielnie myśleć i rozwiązywać problemy, wykorzystując posiadane wiadomości,
umiejętności i zdolności. Niestety pomiędzy potrzebami a rzeczywistością istnieje olbrzymia
przepaść. Szkoła bardzo często nie ceni i nie wspiera inicjatyw uczniów. Nauczyciele nie
wiedzą, jak oceniać osiągnięcia grupowe i jak przekładać tę ocenę na dokumentowanie
indywidualnych osiągnięć. Programy nauczania nie są dostosowane do zmian
wprowadzanych reformą.
Problem potwierdzają wyniki egzaminów gimnazjalnych, szczególnie w części
matematyczno-przyrodniczej. Najgorzej wypada IV obszar standardów wymagań
egzaminacyjnych - stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania
problemów. Dotychczas uczniowie nie uzyskiwali zadawalających rezultatów za zadania
z tego obszaru.
Niskie wyniki uczniów z zakresu wykorzystania wiedzy w praktyce są pochodną różnych
czynników:
1. tradycyjnego podejścia do nauczania w szkołach,
2. dominacji metod słownych, które nie są w pełni wykorzystane w rozwiązywaniu
praktycznych problemów,
3. niedostatecznego przygotowania nauczycieli do realizacji praktycznej części podstawy
programowej oraz braku odpowiedniego wyposażenia szkół w sprzęt dydaktyczny.
Nauczyciele w Polsce są dobrze przygotowani do realizacji części teoretycznej
podstawy programowej, a znacznie gorzej wygląda realizacja części praktycznej. Występuje
zbyt mało ćwiczeń praktycznych, eksperymentów, w których przedstawiana i zgłębiana jest
wiedza przyrodnicza, nie są kształtowane również umiejętności techniczne uczniów.
W przeprowadzonym badaniu jako największe przeszkody w stosowaniu nowych technologii
w codziennej pracy nauczyciele najczęściej wskazywali brak dobrego sprzętu w szkołach
(55%) oraz czasu na szersze wykorzystanie nowych technologii (45%). Prawie 17% wskazało
na niedostateczne umiejętności w zakresie wykorzystania nowych technologii na zajęciach.
Dla 16,5% nauczycieli problemem jest natomiast brak wiedzy o nowoczesnych narzędziach