Page 11 - Całość pdf + okładka
P. 11

świętokrzyskiego pakiet informacyjny wraz z formularzem zgłoszenia, zawierającym
deklarację chęci uczestnictwa gimnazjum w projekcie.

    Rekrutacja gimnazjów do projektu został podzielona na kilka etapów:

    Rekrutacja gimnazjów, której głównymi kryteriami wyboru były:

          a) wyniki uczniów z egzaminu gimnazjalnego z 2012 r. – premiowane były
                gimnazja z najniższymi wynikami z przedziału 1-3 staniny,

          b) preferowana lokalizacja – gimnazja z miast do 100 tys. mieszkańców oraz
                z terenów wiejskich,

          c) zgodność projektu z planem rozwoju gimnazjum.

     Zgłosiło się 41 gimnazjów, z czego do udziału w projekcie zakwalifikowano, zgodnie
z założeniami, 20 gimnazjów z największą liczbą punktów. Ze szkołami, które zostały
wybrane do projektu, zostały podpisane deklaracje uczestnictwa oraz kontrakty dotyczące
współpracy w ramach projektu. Z pozostałych 21 zgłoszonych gimnazjów została utworzona
lista rezerwowa.

    Rekrutacja nauczycieli

    Dyrekcja gimnazjów, które zostały zakwalifikowane do projektu, wytypowała średnio po
6 nauczycieli. Nauczyciele wybierani byli na podstawie kryteriów: posiadane kwalifikacje
zawodowe oraz doświadczenie do prowadzenia zajęć w ramach Projektu z przynajmniej
jednego z przedmiotów: matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, informatyka.

     Rekrutacja uczniów

    Kolejnym etapem rekrutacji było wyłonienie 40 klas projektowych, w których został
wdrażany opracowany program GIPN. Dyrekcja gimnazjów, które zostały zakwalifikowane
do projektu, typowała po dwie klasy I do udziału w projekcie. Uczniowie tych klas
podpisywali deklarację uczestnictwa w projekcie (zgoda rodziców/opiekunów ze względu na
niepełnoletność uczestników).

    Opracowanie GIPN

    W pierwszych miesiącach realizacji projektu rozpoczęto prace nad opracowaniem
7 Gimnazjalnych Innowacyjnych Programów Nauczania dla klas I-III, III etapu edukacji,
z przedmiotów: matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, informatyka
z przykładowymi scenariuszami zajęć dla poszczególnych przedmiotów oraz programu
interdyscyplinarnego (wspólny dla 6 przedmiotów). Nad programami pracowało
24 ekspertów, specjalistów z każdej dziedziny. Każdy program został pozytywnie
zrecenzowany przez niezależnych recenzentów.

    Każdy z 6 GIPN przedmiotowych zawiera:

    - efekty kształcenia według podstawy programowej
    - szczegółowe cele kształcenia określające wiadomości i umiejętności stanowiące

         uszczegółowione efekty kształcenia
    - treści kształcenia, nowe pojęcia
    - proponowane ćwiczenia
    - propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
    - uwagi, które zawierają propozycje dla uczniów szczególnie zainteresowanych.

     Obudowę programów przedmiotowych uzupełniają szczegółowo opisane, wybrane
ćwiczenia z każdego punktu podstawy programowej, przykładowe scenariusze zajęć.
   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15   16