Page 11 - Całość pdf + okładka
P. 11
świętokrzyskiego pakiet informacyjny wraz z formularzem zgłoszenia, zawierającym
deklarację chęci uczestnictwa gimnazjum w projekcie.
Rekrutacja gimnazjów do projektu został podzielona na kilka etapów:
Rekrutacja gimnazjów, której głównymi kryteriami wyboru były:
a) wyniki uczniów z egzaminu gimnazjalnego z 2012 r. – premiowane były
gimnazja z najniższymi wynikami z przedziału 1-3 staniny,
b) preferowana lokalizacja – gimnazja z miast do 100 tys. mieszkańców oraz
z terenów wiejskich,
c) zgodność projektu z planem rozwoju gimnazjum.
Zgłosiło się 41 gimnazjów, z czego do udziału w projekcie zakwalifikowano, zgodnie
z założeniami, 20 gimnazjów z największą liczbą punktów. Ze szkołami, które zostały
wybrane do projektu, zostały podpisane deklaracje uczestnictwa oraz kontrakty dotyczące
współpracy w ramach projektu. Z pozostałych 21 zgłoszonych gimnazjów została utworzona
lista rezerwowa.
Rekrutacja nauczycieli
Dyrekcja gimnazjów, które zostały zakwalifikowane do projektu, wytypowała średnio po
6 nauczycieli. Nauczyciele wybierani byli na podstawie kryteriów: posiadane kwalifikacje
zawodowe oraz doświadczenie do prowadzenia zajęć w ramach Projektu z przynajmniej
jednego z przedmiotów: matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, informatyka.
Rekrutacja uczniów
Kolejnym etapem rekrutacji było wyłonienie 40 klas projektowych, w których został
wdrażany opracowany program GIPN. Dyrekcja gimnazjów, które zostały zakwalifikowane
do projektu, typowała po dwie klasy I do udziału w projekcie. Uczniowie tych klas
podpisywali deklarację uczestnictwa w projekcie (zgoda rodziców/opiekunów ze względu na
niepełnoletność uczestników).
Opracowanie GIPN
W pierwszych miesiącach realizacji projektu rozpoczęto prace nad opracowaniem
7 Gimnazjalnych Innowacyjnych Programów Nauczania dla klas I-III, III etapu edukacji,
z przedmiotów: matematyka, fizyka, geografia, biologia, chemia, informatyka
z przykładowymi scenariuszami zajęć dla poszczególnych przedmiotów oraz programu
interdyscyplinarnego (wspólny dla 6 przedmiotów). Nad programami pracowało
24 ekspertów, specjalistów z każdej dziedziny. Każdy program został pozytywnie
zrecenzowany przez niezależnych recenzentów.
Każdy z 6 GIPN przedmiotowych zawiera:
- efekty kształcenia według podstawy programowej
- szczegółowe cele kształcenia określające wiadomości i umiejętności stanowiące
uszczegółowione efekty kształcenia
- treści kształcenia, nowe pojęcia
- proponowane ćwiczenia
- propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia
- uwagi, które zawierają propozycje dla uczniów szczególnie zainteresowanych.
Obudowę programów przedmiotowych uzupełniają szczegółowo opisane, wybrane
ćwiczenia z każdego punktu podstawy programowej, przykładowe scenariusze zajęć.