Page 13 - Całość pdf + okładka
P. 13

d) kontynuacja nauki w klasie II w roku szk. 2014/2015,
       e) przeprowadzenie testów na zakończenie klasy II wśród uczniów gimnazjów

            i opracowanie ich wyników w skali staninowej,
       f) kontynuacja nauki w klasie III w roku szk. 2015/2016 już po zakończeniu projektu.

     Podczas wdrażania projektu nauczyciele przedmiotów: matematyka, chemia, fizyka,
biologia, geografia i informatyka ściśle współpracowali ze sobą i z zespołami klasowymi. Na
początku roku szkolnego brali udział w spotkaniach, na których dokonywano wyboru
możliwych do realizacji interdyscyplinarnych projektów edukacyjnych spośród
wypracowanych na szkoleniach lub proponowanych przez samych uczniów.

     Kreatywni gimnazjaliści z wielkim zaangażowaniem pracowali w projektach, chętnie
prezentując swoje efekty.

     W trakcie I roku wdrażania GIPN nauczycieli wspierali i służyli pomocą eksperci
przedmiotowi, którzy byli w stałym kontakcie mailowym i telefonicznym z nauczycielami
danych przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, matematyka i informatyka. Starali
się na bieżąco reagować na problemy wynikające z realizacji programu, szukać nowych
rozwiązań, co pod koniec danego roku szkolnego zostało odzwierciedlone w korekcie
programów nauczania.

     Po zakończeniu każdego semestru w szkołach realizujących projekt odbywały się
spotkania z udziałem ekspertów przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia,
matematyka, informatyka i nauczycieli wdrażających GIPN w celu analizy realizacji projektu.
Na tych spotkaniach nauczyciele przedstawiali problemy, jakie pojawiły się w danym
semestrze w związku z realizacją Gimnazjalnego Innowacyjnego Programu Nauczania
z poszczególnych przedmiotów oraz interdyscyplinarnego. Znacząca większość nauczycieli
nie wskazywała żadnych problemów z realizacją GIPN a nieliczni wskazali jako problem zbyt
mało czasu na realizację projektu (mała liczba godzin), co jak podkreślali, jest bolączkę
większości przedmiotów nauczanych w III etapie edukacyjnym. Nauczyciele przedstawiali

zmiany wniesione do GIPN z danego przedmiotu, interdyscyplinarnego oraz scenariuszy
zajęć. Zmiany te polegały głównie na niewielkich korektach przeprowadzanych ćwiczeń bądź
scenariuszy lekcji uwzględniając pomoce dydaktyczne dostępne w szkole oraz możliwości
i zaangażowanie danej grupy uczniów.

     Eksperci zbierali informacje o projektach interdyscyplinarnych (eksperymentach), jakie
były realizowane w danym roku z udziałem jakich przedmiotów i czy zostały wykorzystane
na tych zajęciach interfejsy (jakie, w jakiej ilości itp.). W większości szkół nauczyciele
wykorzystywali projekty wypracowane podczas szkoleń poprzedzających wdrażanie GIPN
wnosząc niewielki zmiany, ale były również szkoły, w których nauczyciele pisali autorskie
projekty uwzględniając specyfikę środowiska lokalnego np. zbiorniki wodne, rzeki, lasy oraz
występowanie charakterystycznych zakładów przemysłowych.

     Po każdym semestrze zbierane były informacje, jakie działy z podstawy programowej
zostały zrealizowane oraz jakie są przewidywane do realizacji w danej klasie. Zbierano
również informacje o sprawdzianach przeprowadzanych na koniec każdego z działów
z uwzględnieniem dat i klas w których się odbyły. Informacje te pozwoliły na opracowanie
testów na zakończenie każdej klasy jednolitych dla wszystkich szkół uczestniczących
w projekcie. Monitorowana również była ilość godzin realizowanych w klasie I i II z danego
przedmiotu w ciągu tygodnia.

     Spotkania umożliwiały wymianę informacji na temat pracy Systemu Informatycznego
Zarządzania MIS (systematycznego uzupełniania tematów, odpowiedniego zaznaczania zajęć

interdyscyplinarnych).
   8   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18