Page 36 - Całość pdf + okładka
P. 36
czasowe projektu, sposoby komunikowania się z nauczycielem, formę prezentacji rezultatów,
kryteria oceny projektu.
Uczniowie, realizując projekt, mogą pracować indywidualnie lub w grupie.
Uczeń musi wykazać się inicjatywą, zdolnościami organizacyjnymi, umiejętnością
formułowania tematu projektu.
Prace wykonane w ramach projektu mogą być różnorodne. Mogą to być konkretne
przedmioty, prezentacje multimedialne, referaty, filmy, wystawy, artykuły itp. Na koniec
projektu uczeń musi zaprezentować wyniki swojej pracy przed klasą, rodzicami itp.
W realizacji projektu wyróżnić można cztery etapy działania. Są to: etap propozycji, etap
planowania, etap realizacji, etap opracowania i prezentacji wyników.
1. Propozycje
Pracę nad projektem należy rozpocząć od wyboru tematu, zagadnienia lub problemu. Aby
wybór problematyki był bardziej świadomy, nauczyciel może przeprowadzić zajęcia
wprowadzające i rozdać uczniom materiały dostarczające ogólną wiedzę zakresu tematyki
projektu. Do zadań nauczyciela należy również przygotowanie uczniów do samodzielnego
rozwiązywania problemów, gdyby się takie pojawiły i do współpracy w zespole. Może
zaproponować przeprowadzenie „burzy mózgów” lub stworzenie „drzewka decyzyjnego”
w celu zebrania jak najwięcej potencjalnych tematów, spośród których grupa ostatecznie
sformułuje szczegółowy temat projektu.
2. Planowanie
W tej fazie następuje szczegółowe zaplanowanie pracy połączone z wyborem metod
pracy, przydziałem czynności poszczególnym członkom grupy, wskazanie źródeł wiedzy
z których grupa będzie korzystała, określenie terminu realizacji projektu i sposobu prezentacji
oraz określenie szczegółowych kryteriów oceniania.
3. Realizacja
Wykonywanie projektów może odbywać się indywidualnie lub grupowo. Stwarza to
okazję do nabycia umiejętności komunikowania się z kolegami i współpracy. Szczególnie
ważne jest to, że uczniowie doskonalą umiejętność poszukiwania i selekcjonowania
wiadomości, formułowania i wyrażania swoich opinii, słuchania opinii innych członków
grupy, podejmowania decyzji.
Do zadań nauczyciela na tym etapie należy udzielanie konsultacji oraz pomoc
w porządkowaniu i ocenianiu zebranych informacji, nadzór nad przebiegiem działań
projektowych, zachęcanie uczniów do dalszej pracy i pomoc w przezwyciężaniu trudności.
4. Opracowanie i prezentacja wyników
Opracowanie projektu wymaga przedstawienia zebranych informacji i podjętych działań
oraz formułowania wniosków. Prezentacja projektu wymaga umiejętności doboru
odpowiednich środków, ponieważ od tego zależy końcowy efekt prezentacji. Uczniowie
muszą zwrócić uwagę na właściwe rozplanowanie prezentacji, efektywne gospodarowanie
czasem. Bardzo ważne są tutaj również podstawowe zasady autoprezentacji, tj. nawiązanie
kontaktu ze słuchaczem oraz zainteresowanie go przedstawianymi informacjami. Prezentacja
projektu może mieć różnorodną formę. Mogą to być wykład, prezentacja modelu,
przeprowadzenie konkursu połączonego z grami i zabawami angażującymi innych uczniów,
scenka rodzajowa itp.