Page 39 - Całość pdf + okładka
P. 39
z zadań projektu – korelacji między przedmiotami matematyczno-przyrodniczymi. W każdym
z tych miejsc uczniowie, wykorzystując swoją wiedzę, wykonywali ćwiczenia w formie
działań interdyscyplinarnych, charakteryzowali obiekty, prowadzali różnorodne działania
związane z ochroną środowiska przyrodniczego, a następnie przeprowadzali eksperymenty
przy pomocy nowoczesnych narzędzi pomiarowych. Pracując w grupach, gimnazjaliści
wykonywali, po konsultacji z odpowiednim nauczycielem, pomiary temperatury powietrza,
wilgotności, ciśnienia atmosferycznego, natężenia światła, wysokości nad poziomem morza,
wykorzystując do tego celu moduł Pogoda.
Pobyt nad rzeką był okazją do przeprowadzenia badań i sprawdzenia czystości
pobliskiej rzeki lub innych zbiorników wody. W tym celu uczniowie pobierali próbki wody,
badali pH wody oraz sprawdzali zawartość metali ciężkich i stopień zasolenia cieków
wodnych. Do tego celu używali modułów Przewodność/Temperatura oraz Pehametr. Inna
grupa wykonywała odkrywkę glebową w dolinie rzeki w celu opisania gleby występującej
na badanym terenie, a następnie przeprowadzała badanie jej podstawowych właściwości,
np. kwasowości gleby, temperatury na powierzchni i na określonej głębokości. Na podstawie
uzyskanych wyników pomiarów uczniowie wyciągali wnioski, by przedstawić je później
w sprawozdaniach i prezentacjach oraz wykorzystać w praktyce, np. do wykonania zielnika.
Aby rośliny prawidłowo rosły, należało rozmieścić je na szkolnych rabatkach z uwzględ-
nieniem warunków nasłonecznia, wilgotności i pH gleby. Do ich wyznaczenia uczniowie
wykorzystali moduły Pogoda oraz Pehametr.
Projekty realizowane w szkolnych pracowniach
Nie wszystkie eksperymenty można wykonać w terenie. Wiele ciekawych projektów
i doświadczeń zostało przeprowadzonych w zaciszu szkolnych pracowni. Ich wykonanie również
wymagało od uczniów korelacji wiedzy i umiejętności z różnych przedmiotów. Często do pomiaru
niezbędnych wielkości młodzi pasjonaci wykorzystywali moduły interfejsu Cobra4.
Moduł Elektryczność, który umożliwia w bezpieczny sposób pomiar napięcia na zaciskach baterii
i natężenia prądu w obwodzie, został wykorzystany w projektach i doświadczeniach:
budowie obwodu elektrycznego na podstawie schematu i dokonaniu pomiaru
natężenia, napięcia i mocy prądu
wykonaniu makiety szkoły wraz z oświetleniem budynku
zaprojektowaniu i wykonaniu obwodu elektrycznego w celu potwierdzenia prawa
Ohma oraz I prawa Kirchhoffa
wykonaniu ogniw z roztworów soli, cukru, octu, spirytusu, czekolady w płynie oraz
„baterii owocowych” z cytryn, jabłek, ogórków w celu sprawdzenia, które substancje
są elektrolitami (przewodzą prąd elektryczny) oraz zbadaniu pH roztworów (moduł
Pehametr).
Moduł pomiarowy Przyspieszenie 3D został wykorzystany m.in. w eksperymencie
polegającym na:
pomiarze przyspieszenia 3D w ruchu wahadłowym z generowaniem wykresu drgań
i wyświetleniem wartości przyspieszenia osobno względem każdej osi.
Moduł pomiarowy Ruch ma wbudowany ultradźwiękowy czujnik ruchu. Dlatego pomiar
wielkości charakteryzujących ruch jest prosty i bardzo dokładny. Moduł umożliwia:
pomiar drogi, prędkości i przyspieszenia obiektu poruszającego się w jednej
płaszczyźnie, np. ruch wózka na torze jezdnym.
Moduł Przewodność/Temperatura daje możliwość: