Page 37 - Całość pdf + okładka
P. 37
Na tym etapie nauczyciel wspiera i pomaga w przygotowaniu prezentacji oraz uczestniczy
w ocenie projektu.
Metoda przewodniego tekstu
Metoda przewodniego tekstu jest pewną odmianą nauczania problemowego. Uczeń lub
grupa uczniów otrzymuje zadanie problemowe lub zadanie praktyczne oraz informacje, które
ułatwią rozwiązanie problemu. Uczniowie pracują samodzielnie, mając tak zwane „teksty
przewodnie”, czyli pytania prowadzące.
Praca tą metodą przebiega w sześciu fazach, które stanowią zamknięty cykl. Są to:
Faza I – zbieranie informacji
Na tym etapie uczniowie odpowiadają na pytania przygotowane przez nauczyciela,
analizują dostępne instrukcje, rysunki, plansze, zbierają w ten sposób informacje bardzo
ogólne, dotyczące zagadnienia, nad którym pracują.
Faza II – planowanie
Na tym etapie uczniowie odpowiadają również na pytania przygotowane przez
nauczyciela. Poszukują informacji bardzo konkretnych, związanych bezpośrednio
z zagadnieniem nad którym pracują. Muszą przemyśleć i zaplanować jak zrealizować zadanie.
Ustalić kolejność działania, przygotować zestaw materiałów i narzędzi niezbędnych do
wykonania zadania praktycznego.
Faza III – ustalenie pracy
W tej fazie uczniowie dokładnie omawiają z nauczycielem przygotowany wcześniej plan
wykonania zadania. Analizują ewentualne trudności, jakie mogą się pojawić, dostosowują
wykonanie zadania do warunków i możliwości szkoły.
Faza IV – realizacja
Polega na tym, że uczniowie samodzielnie wykonują zadanie. Nauczyciel umożliwia
uczniom korzystanie z literatury, atlasów, map, instrukcji itp. Nadzoruje, aby uczniowie