Page 32 - Całość pdf + okładka
P. 32

(wymagania szczegółowe) oraz założenia wychowawcze wynikające z treści przedmiotów
matematyczno-przyrodniczych i informatycznych.

        Program uwzględnia wszystkie elementy zalecane w rozporządzeniu MEN z dnia
8 czerwca 2009 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania
przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego
podręczników (Dz. U. z 2009 r. Nr 89, poz. 730). Skierowany jest do uczniów, którzy w roku
szkolnym 2013/2014 rozpoczną naukę w klasie pierwszej w wybranych szkołach
gimnazjalnych województwa świętokrzyskiego i będzie on realizowany w ramach trzeciego
etapu edukacyjnego.

        Program nie narzuca sztywnego podziału na bloki tematyczne. Nauczyciele mogą
swobodnie dobierać treści w tworzeniu własnych planów pracy, co ułatwia realizację zajęć
fizyki, chemii, biologii geografii, matematyki i informatyki. Wzbogacone o przykładowe
ćwiczenia, które jednocześnie wskażą sposób osiągania zamierzonych celów. Obudowę
programu uzupełniają szczegółowo opisane, wybrane ćwiczenia z każdego punktu podstawy
programowej, bank eksperymentów i doświadczeń, gotowe przykładowe scenariusze zajęć
interdyscyplinarnych prowadzonych projektem edukacyjnym oraz przewodnim tekstem.
Warto podkreślić, że wdrażany projekt badawczo - edukacyjny jest wielometodyczny uznaje
się go jako strategia.

        Program może być realizowany w ramach siatki godzin przewidzianych dla
poszczególnych przedmiotów zgodnie z Rozp. MEN z 23.12.2008.

        Poniżej przedstawiono założone cele w ramach realizacji opracowanych programów
dla przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka, matematyka.

Główne cele kształcenia – wymagania ogólne (biologia):

I. Znajomość różnorodności biologicznej i podstawowych procesów biologicznych.

     Uczeń opisuje, porządkuje i rozpoznaje organizmy, wyjaśnia zjawiska i procesy
     biologiczne zachodzące w wybranych organizmach i w środowisku, przedstawia
     i wyjaśnia zależności między organizmem a środowiskiem, wskazuje ewolucyjne źródła
     różnorodności biologicznej.

II. Znajomość metodyki badań biologicznych.

     Uczeń planuje, przeprowadza i dokumentuje obserwacje i proste doświadczenia
     biologiczne; określa warunki doświadczenia, rozróżnia próbę kontrolną i badawczą,
     formułuje wnioski; przeprowadza obserwacje mikroskopowe preparatów świeżych
     i trwałych.

III. Poszukiwanie, wykorzystanie i tworzenie informacji.

     Uczeń wykorzystuje różnorodne źródła i metody pozyskiwania informacji, w tym
     technologię informacyjno-komunikacyjną, odczytuje, analizuje, interpretuje i przetwarza
     informacje tekstowe, graficzne, liczbowe, rozumie i interpretuje pojęcia biologiczne, zna
     podstawową terminologię biologiczną.

IV. Rozumowanie i argumentacja.

     Uczeń interpretuje informacje i wyjaśnia zależności przyczynowo-skutkowe między
     faktami, formułuje wnioski, formułuje i przedstawia opinie związane z omawianymi
     zagadnieniami biologicznymi.
   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37