Page 31 - Całość pdf + okładka
P. 31

3. PROGRAM GIPN

        Gimnazjalny Innowacyjny Program Nauczania (GIPN) jest przeznaczony do realizacji
w klasach I-III w gimnazjum, w ramach obowiązującej siatki godzin w cyklu kształcenia
z następujących przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka i matematyka.
Zakres treści programu odpowiada wymaganiom stawianym absolwentom gimnazjum na
egzaminie gimnazjalnym z tych przedmiotów.

        Gimnazjalny Innowacyjny Program Nauczania jest nowoczesną propozycją, która
w oparciu o podstawę programową III etapu kształcenia pozwoli tak organizować pracę, aby
sprostać wymaganiom stawianym nauczycielom i szkole. Na podstawie tego programu można
tworzyć swoje programy tak, aby nie zatracić własnych pomysłów i twórczo rozwijać zawarte
w GIPN propozycje, dostosowując je do warunków danej szkoły.

        Podczas konstrukcji programu stworzono listę szczegółowych celów kształcenia
obejmujących wymagania w kategoriach wiadomości i umiejętności. Stanowią one punkt
wyjścia do tworzenia ćwiczeń i zadań pozwalających uczniom nabywać umiejętności
i wiadomości z zakresu określonego materiału, a nauczycielom ocenić stopień realizacji
celów kształcenia. Przedstawiona propozycja pozwala tworzyć własny program nauczania
oraz planować etapy swojej pracy ze względu na zamieszczone propozycje ćwiczeń
i scenariuszy. Mogą one być inspiracją do realizacji własnych, lepszych, innych pomysłów.
Program jest zachętą do oparcia swej pracy o nowoczesne narzędzia technologii
informacyjno-komunikacyjnych np. interfejs Cobra 4, prowadzonych w formule zajęć
interdyscyplinarnych metodą projektu edukacyjnego lub metodą przewodniego tekstu.
Pozwoli to uczniom zrozumieć i przyswajać treści poprzez wykonywanie doświadczeń
i eksperymentów. Dzięki temu nauczą się obserwować, myśleć i wyciągać wnioski.

        Relacje łączące człowieka ze środowiskiem przyrodniczym budzą zainteresowania od
zawsze i są ważne. W propozycjach projektowych GIPN zintegrowano materiał
przedmiotowy, aby uzyskać pełną wiedzę o złożoności i bogactwie przyrody na małym

wycinku pewnego obszaru.

        Projekty to konkretne działania realizowane we własnym środowisku, przygotowujące
do podejmowania działań w dalszym życiu. Praca w zespole projektowym kształtuje:
współdziałanie w grupie, planowanie, komunikację, wystąpienia publiczne, sporządzanie
raportów itp. Są to zatem umiejętności niezbędne w dzisiejszym świecie.

        Uczeń w projekcie staje się jego twórcą. To one torują mu drogę do rozumienia treści
i poszukiwania sposobów rozwiązania problemów lub odpowiedzi na pytania. Uczeń rozwija
swoją wyobraźnię, poszerza wiedzę. Uczy się trudnej sztuki analizowania i kojarzenia faktów.

Realizacja celów założonych w projekcie umożliwi młodzieży poznanie i rozumienie
różnorodności świata, jego złożoności i piękna.

        Zaproponowane w GIPN zajęcia w terenie wymagają stworzenia odpowiednich
warunków organizacji we współpracy z dyrektorem szkoły (np. umożliwienie odbywania
niektórych zajęć w czasie dłuższym niż jedna godzina lekcyjna).

        GIPN jest zgodny z rozporządzeniem MEN z dnia 23 grudnia 2008 r. w sprawie
podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego
w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z 2009 r. Nr 4, poz. 17). Program uwzględnia
określone w podstawie programowej cele kształcenia (wymagania ogólne), treści nauczania
   26   27   28   29   30   31   32   33   34   35   36