Page 35 - Całość pdf + okładka
P. 35
5. Rozwijanie umiejętności pracy w grupie.
6. Przygotowanie ucznia do podejmowania samodzielnych decyzji.
7. Przygotowanie ucznia do pokonywania stresu w różnych sytuacjach - sprawdzian,
publiczne wystąpienia, autoprezentacja.
8. Uświadamianie zagrożeń środowiska przyrodniczego.
9. Rozwijanie umiejętności porozumiewania się i prezentacji.
10. Wzmacnianie umiejętności uczenia się.
Propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia:
Osiągnięcia uczniów nauczyciele mogą sprawdzać różnymi metodami. Należą do nich:
- obserwacja działań uczniów podczas lekcji i zajęć terenowych, wycieczek
- ocena efektów pracy z instrukcją, kartą pracy, przyrządami np.: mikroskop, lupa, interfejs
itp.
- rozmowa z uczniem zamiast tradycyjnego odpytywania
- pisemne formy sprawdzania osiągnięć uczniów np.: testy, sprawdziany, kartkówki
- samoocena
- ewaluacja.
3.1. Metody pracy w GIPN (aktywizujące)
Głównym celem projektu „Poznajmy Świat” było opracowanie programu, który umożliwi
praktyczny sposób kształcenia w zakresie chemii, biologii, fizyki, geografii, matematyki oraz
informatyki.
Aby program pomógł rozbudzić w uczniach zainteresowanie problematyką z zakresu
przedmiotów matematyczno-przyrodniczych i informatycznych oraz ukierunkować młodzież
gimnazjalną na rozwój umiejętności praktycznych i rozwój umiejętności twórczego myślenia,
zaproponowano stosowanie metod aktywizujących ze szczególnym wskazaniem na metodę
projektu edukacyjnego i metodę przewodniego tekstu.
Projekt edukacyjny jest to metoda nauczania kształtująca wiele umiejętności oraz
integrująca wiedzę z różnych dyscyplin (przedmiotów). Istotą metody projektów jest
samodzielna praca uczniów służąca do realizacji określonego przedsięwzięcia (zadania lub
projektu dydaktycznego lub wychowawczego) w oparciu o wcześniej przyjęte założenia1.
Dobrze przygotowany projekt wymaga współpracy nauczyciela z uczniem. Rola
nauczyciela jest tutaj sprowadzona do „doradcy przyglądającego się z boku”. Jednak przed
przystąpieniem do realizacji to nauczyciel powinien ułożyć harmonogram prac opisany
kontraktem z uczniem. Powinny być w nim zawarte takie zagadnienia jak: temat, cele, ramy
1 B. Nowak, L. Potocka, Projekty edukacyjne – poradnik nauczyciela, Kielce 2002, s. 7.