Page 1203 - Całość pdf + okładka
P. 1203
4. EWALUACJA
4.1. Analiza ankiet
Podczas całego okresu trwania projektu „Poznajmy świat” prowadzone były
anonimowe badania ewaluacyjne. Łącznie przeprowadzono 8 ankiet ewaluacyjnych.
Ewaluacja wewnętrzna projektu prowadzona była w celu wskazania, czy wdrażanie
Gimnazjalnego Innowacyjnego Programu Nauczania daje rezultaty w zakresie wzrostu
umiejętności uczniów. Dane były gromadzone i opisywane przez pracownika ds. ewaluacji
i metodologii w ramach prowadzonego monitoringu w trakcie dwuletniego wdrażania GIPN
w 20 gimnazjach z województwa świętokrzyskiego biorących udział w projekcie:
Uczestnicy projektu – uczniowie i nauczyciele wypełniali ankiety dwa razy
w semestrze, a potem dla każdej z nich sporządzony został szczegółowy raport.
Działania te pozwoliły na zgromadzenie wyników z poszczególnych faz wdrażania
GIPN w klasie I i II gimnazjum w zakresie oceny efektów wdrażania produktu. Badania
ewaluacyjne prowadzone były dwutorowo, osobno dla nauczycieli biorących udział
w projekcie i osobno dla uczniów.
Badania ewaluacyjne dla uczestników projektu - uczniów prowadzone były na
podstawie kwestionariusza ankiety obejmującego 12 pytań zamkniętych (Załącznik nr 1).
Dla nauczycieli kwestionariusz ankiety obejmował 8 pytań zamkniętych (Załącznik
nr 2).
W badaniu zastosowane zostały następujące kryteria ewaluacyjne:
Trafność (adekwatność) – rozumiana jako ocena sposobu doboru zastosowanych
w projektach instrumentów do potrzeb uczestników;
Skuteczność – rozumiana jako stopień, w jakim wdrażane w projektach działania,
przyczyniają się do realizacji celów szczegółowych nr 2 Wzrost umiejętności
wykorzystania wiedzy w praktyce wśród 800 uczniów poprzez udział w lekcjach
prowadzonych wg IPN w okresie IX 2013-VI 2015 r. i 3 Wzrost umiejętności
dydaktycznych 120 nauczycieli w zakresie interdyscyplinarnego nauczania,
stosowania metody projektów, tekstu przewodniego i TIK w okresie
I 2013- VI 2015 r., czyli w jakim stopniu zakładane cele zostały zrealizowane;
Użyteczność – rozumiana jako wpływ oferowanego wsparcia na poprawę
efektywności kształcenia w ramach III etapu edukacyjnego w zakresie matematyki,
fizyki, geografii, biologii, chemii i informatyki, a także ocena, czy zmiany wywołane
realizacją projektu są korzystne z punktu widzenia jego uczestników i do jakiego
stopnia oddziaływanie projektów odpowiada potrzebom grupy docelowej.
Pierwsze badanie ewaluacyjne dla uczniów przeprowadzone zostało na początku
realizacji projektu, kiedy jeszcze nie mieli styczności z Gimnazjalnym Innowacyjnym
Programem Nauczania, kolejne badania prowadzono dwa razy w semestrze, w tym ostatnie na
zakończenie realizacji projektu.