Page 1164 - Całość pdf + okładka
P. 1164
- Wyjaśnij, czy można przygotować roztwór o żądanym stężeniu procentowym,
posługując się do tego celu cylindrem miarowym.
- Jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym?
- Na etykiecie butelki z roztworem kwasu borowego (używanego do przemywania
oczu przy stanach zapalnych spojówek) było napisane:
acidiborici (kwas borowy) 1,5
aquaedest. ad (woda destylowana) 50,0
Ilu procentowy jest ten roztwór?
Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:
- odczynniki: manganian (VII) potasu- KMnO4, siarczan (VI) miedzi (II) - CuSO4,,
chlorek sodu (sól kuchenna) – NaCl, sacharoza (cukier) - C12H22O11,
- sprzęt i szkło laboratoryjne: kolby miarowe, kolbki stożkowe, cylindry miarowe,
pipety, waga laboratoryjna.
Faza II – planowanie
Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:
- Wymień pięć przykładów roztworów, z którymi spotykasz się na co dzień.
- Jakie odczynniki i jakie szkło laboratoryjne będzie Ci potrzebne do sporządzenia
roztworów:
roztworu cukru o stężeniu 20 %,roztworu manganianu (VII) potasu o stężeniu
0,4%,roztworu siarczanu (VI) miedzi (II) o stężeniu 6%,roztworu chlorku sodu
o stężeniu 5 %,10% roztworu chlorku sodu.
- Zaplanuj kolejność czynności.
- Z jakich wzorów skorzystasz obliczając stężenie procentowe sporządzonych
roztworów.
- Jakimi metodami matematycznymi, chemicznymi dokonasz obliczeń.
- W jaki sposób zaprezentujesz rezultaty swoich badań?
- Jakich programów użyjesz do opracowania swoich badań i sporządzenia prezentacji
Faza III – ustalanie.
Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim
rozmowę, w czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi,
a także zatwierdzić zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli
warunki techniczne pracowni szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez
ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże się, że w prostszy sposób można zrealizować
zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby przyjął (aby grupa uczniów przyjęła)
inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A. Brejnakiem)
Faza IV – wykonanie.
Po ustaleniu z uczniami sposobu wykonania praktycznej cześci zadania, omówieniu
kolejności czynności, można zezwolić uczniom na jego realizację. (za A. Brejnakiem)