Page 1164 - Całość pdf + okładka
P. 1164

- Wyjaśnij, czy można przygotować roztwór o żądanym stężeniu procentowym,
    posługując się do tego celu cylindrem miarowym.

- Jak sporządzić roztwór o określonym stężeniu procentowym?

- Na etykiecie butelki z roztworem kwasu borowego (używanego do przemywania
    oczu przy stanach zapalnych spojówek) było napisane:

acidiborici (kwas borowy)  1,5

aquaedest. ad (woda destylowana) 50,0
Ilu procentowy jest ten roztwór?

Materiały potrzebne do wykonania zadania praktycznego:

    - odczynniki: manganian (VII) potasu- KMnO4, siarczan (VI) miedzi (II) - CuSO4,,
         chlorek sodu (sól kuchenna) – NaCl, sacharoza (cukier) - C12H22O11,

    - sprzęt i szkło laboratoryjne: kolby miarowe, kolbki stożkowe, cylindry miarowe,
         pipety, waga laboratoryjna.

Faza II – planowanie

Pytania prowadzące i wskazówki do wykonania zadania:

    - Wymień pięć przykładów roztworów, z którymi spotykasz się na co dzień.

    - Jakie odczynniki i jakie szkło laboratoryjne będzie Ci potrzebne do sporządzenia
         roztworów:

        roztworu cukru o stężeniu 20 %,roztworu manganianu (VII) potasu o stężeniu
        0,4%,roztworu siarczanu (VI) miedzi (II) o stężeniu 6%,roztworu chlorku sodu
        o stężeniu 5 %,10% roztworu chlorku sodu.

    - Zaplanuj kolejność czynności.

    - Z jakich wzorów skorzystasz obliczając stężenie procentowe sporządzonych
         roztworów.

    - Jakimi metodami matematycznymi, chemicznymi dokonasz obliczeń.

    - W jaki sposób zaprezentujesz rezultaty swoich badań?

    - Jakich programów użyjesz do opracowania swoich badań i sporządzenia prezentacji

Faza III – ustalanie.

Po udzieleniu przez ucznia odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania należy odbyć z nim
rozmowę, w czasie której należy sprawdzić i omówić poprawność udzielonych odpowiedzi,
a także zatwierdzić zaproponowany przez niego (lub grupę uczniów) plan czynności. Jeśli
warunki techniczne pracowni szkolnej nie pozwolą na wykonanie zaplanowanych przez
ucznia (grupę uczniów) czynności lub okaże się, że w prostszy sposób można zrealizować
zadanie – należy przekonać ucznia (grupę uczniów), aby przyjął (aby grupa uczniów przyjęła)
inne rozwiązanie - korzystniejsze i możliwe do wykonania. (za A. Brejnakiem)

Faza IV – wykonanie.

Po ustaleniu z uczniami sposobu wykonania praktycznej cześci zadania, omówieniu
kolejności czynności, można zezwolić uczniom na jego realizację. (za A. Brejnakiem)
   1159   1160   1161   1162   1163   1164   1165   1166   1167   1168   1169