Page 1163 - Całość pdf + okładka
P. 1163
Treści kształcenia zajęć interdyscyplinarnych
Chemia:
roztwór, substancja rozpuszczana, rozpuszczalnik,
stężenie procentowe roztworu,
przygotowywanie roztworów o określonym stężeniu,
zmiana stężenia procentowego roztworów,
mieszanie roztworów.
Matematyka:
procenty w obliczeniach stosowanych w rozwiązywania problemów w kontekście
praktycznym, równań
wyznaczanie wskazanej wielkość ze wzoru chemicznego,
przedstawianie treści zadania w postaci równania lub układu równań,
graficzne przedstawianie sytuacji z treści zadania tekstowego,
rozwiązywanie zadań tekstowych na obliczenia procentowe za pomocą
i układów równań,
zamiana jednostek masy, objętości.
Fazy realizacji projektu
Faza I – informacje
Pytania prowadzące:
Co to jest równanie?
Czy pierwiastek równania jest pierwiastkiem w sensie chemicznym?
Na czym polega rozwiązywanie równań pierwszego stopnia z jedną niewiadomą?
Ile rozwiązań może mieć równanie?
Podaj nazwy równań w zależności od liczby rozwiązań.
Które z podanych równań są sprzeczne, a które tożsamościowe?
5 + x = x + 5, y – 1 = –1, 2(x – 1) = 2x – 2, – 1 = (x + 2)
Wymień etapy rozwiązywania zadania tekstowego.
Wymień rodzaje układów równań.
Wymień metody rozwiązywania układów równań.
Co to jest i z czego składa się roztwór?
Jakie roztwory spotykasz w życiu codziennym?
Jaki roztwór nazywamy nasyconym, a jaki nienasyconym?
Podaj definicję stężenia procentowego.
Dokończ zdania:
Roztwór 12% zawiera 12 gramów substancji w ……… gramach ………………
a więc……… gramów ……………. w 1000 g …………………. .
Aby obliczyć stężenie procentowe roztworu, musimy znać: ………………………
- Jak obliczyć stężenie procentowe, masę substancji, masę roztworu i masę
rozpuszczalnika.
- Z czego składa się masa roztworu?
- Czy przygotowany roztwór można rozcieńczać lub zatężać?