Page 1170 - Całość pdf + okładka
P. 1170
Rozmieszczenie ośrodków przemysłowych wykorzystujących surowce metaliczne
w Polsce i w regionie.
Informatyka:
Wykonanie prezentacji multimedialnej (wykorzystanie elementów graficznych,
tekstowych, dźwiękowych własnych lub pobranych z innych źródeł).
Fazy realizacji projektu
Faza I – informacje
Pytania prowadzące:
Jak dzielimy pierwiastki chemiczne?
Co wiemy o metalach?
Jak dzielimy metale ze względu na ich aktywność chemiczną?
Jakie właściwości mają metale?
Które ze znanych metali znajdziesz w swoim domu?
Które z metali mają właściwości toksyczne?
Które z metali mają zastosowanie w życiu codziennym?
Co to jest korozja?
Co to jest pasywacja?
Jak powstaje czarny nalot na powierzchni srebra?
Jak zmienia się objętość metali wraz ze wzrostem temperatury?
Jak porównać aktywność chemiczną metali?
Czy metale można otrzymać w szkolnej pracowni chemicznej?
W jaki sposób wykorzystujemy zjawisko rozszerzalności temperaturowej metali?
Dlaczego przewody linii wysokiego napięcia latem mocno zwisają, a zimą są
naprężone?
W jaki sposób zapobiega się szkodliwym skutkom rozszerzalności temperaturowej
mostów, torów kolejowych oraz rur ciepłowniczych?
Czy metale dobrze przewodzą ciepło?
Dlaczego garnki do gotowania, grzejniki, chłodnice samochodowe wykonane są
z metalu?
Jakie metale są najczęściej stosowane w instalacjach oraz urządzeniach elektrycznych?
Czy wszystkie metale oddziałują z magnesem?
W jakich źródłach odczytasz temperaturę topnienia i gęstość metali?
Jakie zastosowanie mają metale o małej i dużej gęstości („lekkie” i „ciężkie”)?
Jakie właściwości fizyczne metali decydują o ich zastosowaniu w różnych dziedzinach
życia?
W jakiej postaci metale mogą występować w naturalnym środowisku?