Page 1175 - Całość pdf + okładka
P. 1175
Lp. Rodzaj Przewodnictwo Przewodnictwo Gęstość
metalowej cieplne elektryczne metalu
blaszki (g/cm3)
(wpisz tak lub nie) (wpisz tak lub nie)
1.
2.
3.
4.
5.
6.
Wnioski:…………………………………………………………………………………………
…………………………………………………………………………………………………...
Zastosowanie metali w życiu codziennym w oparciu o zbadane właściwości.
2. Porównywanie aktywności metali.
Odczynniki: lit, sód, potas, woda.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: trzy krystalizatory, szczypce, nóż, bibuła.
Przebieg doświadczenia: Nauczyciel odcina nożem kawałek sodu, litu i potasu wielkości
ziarenka ryżu, suszy za pomocą bibuły i wrzuca kolejno do krystalizatorów z wodą.
Obserwacje:…………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
Wniosek:…………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………
3. Badanie aktywności chemicznej metali – wypieranie metali przez inne metale
z roztworów ich soli.
Odczynniki: roztwory: FeCl2, AgNO3, MgCl2, CuCl2, opiłki magnezu, srebro (w zamian
może być moneta), opiłki żelaza, blaszka miedziana.
Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statywy
Przebieg doświadczenia: Do trzech probówek z roztworem FeCl2 wrzuć kolejno: magnez,
miedź i srebro. Powtórz doświadczenia dla roztworów pozostałych soli, wrzucając trzy metale
z wyjątkiem metalu soli, z którego sporządzono roztwór. Zapisz obserwacje i uzupełnij tabelę.
Obserwacje:...................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Pozytywny wynik doświadczenia - zachodzące zmiany w probówce zaznacz znakiem „+”,
a wynik negatywny znakiem „−”: