Page 1175 - Całość pdf + okładka
P. 1175

Lp. Rodzaj             Przewodnictwo        Przewodnictwo       Gęstość
           metalowej         cieplne           elektryczne      metalu
             blaszki                                            (g/cm3)
                      (wpisz tak lub nie)  (wpisz tak lub nie)
1.
2.
3.
4.
5.
6.

    Wnioski:…………………………………………………………………………………………
    …………………………………………………………………………………………………...

    Zastosowanie metali w życiu codziennym w oparciu o zbadane właściwości.

         2. Porównywanie aktywności metali.
    Odczynniki: lit, sód, potas, woda.
    Szkło i sprzęt laboratoryjny: trzy krystalizatory, szczypce, nóż, bibuła.
    Przebieg doświadczenia: Nauczyciel odcina nożem kawałek sodu, litu i potasu wielkości
    ziarenka ryżu, suszy za pomocą bibuły i wrzuca kolejno do krystalizatorów z wodą.

Obserwacje:…………………………………………………………………………………………
………………………………………………………………………………………………………
Wniosek:…………………………………………………………………………………………….
………………………………………………………………………………………………………

         3. Badanie aktywności chemicznej metali – wypieranie metali przez inne metale
             z roztworów ich soli.

    Odczynniki: roztwory: FeCl2, AgNO3, MgCl2, CuCl2, opiłki magnezu, srebro (w zamian
    może być moneta), opiłki żelaza, blaszka miedziana.
    Szkło i sprzęt laboratoryjny: probówki, statywy
    Przebieg doświadczenia: Do trzech probówek z roztworem FeCl2 wrzuć kolejno: magnez,
    miedź i srebro. Powtórz doświadczenia dla roztworów pozostałych soli, wrzucając trzy metale
    z wyjątkiem metalu soli, z którego sporządzono roztwór. Zapisz obserwacje i uzupełnij tabelę.
    Obserwacje:...................................................................................................................................
    .......................................................................................................................................................
    .......................................................................................................................................................
    Pozytywny wynik doświadczenia - zachodzące zmiany w probówce zaznacz znakiem „+”,
    a wynik negatywny znakiem „−”:
   1170   1171   1172   1173   1174   1175   1176   1177   1178   1179   1180