Page 1112 - Całość pdf + okładka
P. 1112
2. Opis zaobserwowanych form
Uczniowie opisują zaobserwowane formy uwzględniając:
proces, który doprowadził do powstania tych form,
wymiary formy np. długość i szerokość łachy rzecznej (uczniowie dokonują
potrzebnych lub możliwych do wykonania pomiarów, lub odczytują z różnych źródeł)
liczbę form na badanym obszarze
3. Poszukiwanie śladów budującej działalności rzeki (jeśli na danym terenie występuje
rzeka) lub innych wód płynących.
Uczniowie wykonują odkrywkę glebową w dolinie rzecznej w celu opisu gleby występującej
na badanym terenie lub poszukują innych dowodów. Opisują przebieg procesów
glebotwórczych na badanym terenie. Przeprowadzają badanie podstawowych właściwości
gleby, np. kwasowość, przy wykorzystaniu interfejsu Cobra 4.
4. Ocenianie stopnia przydatności rolniczej badanej gleby.
Uczniowie, na podstawie badań i informacji zebranych z innych źródeł, oceniają przydatność
rolniczą gleby.
5. Dokumentowanie działań.
Uczniowie dokumentują prowadzone działania poprzez:
dokładne opisy obserwowanych form,
dokładne zapisy dokonywanych pomiarów,
szkic i opis profilu glebowego,
wykonywanie zdjęć,
zaznaczenie na mapie topograficznej lokalizacji form i miejsc prowadzonych
obserwacji,
opracowanie zebranego materiału do monografii badanego terenu.
Zadanie 3
Woda źródłem życia Gr. III
Czynności:
1. Wybór miejsc obserwacji.
Uczniowie wychodzą w teren obejmujący miejsce zamieszkania i okolice i wybierają odcinek
rzeki, staw lub jezioro w celu przeprowadzenia obserwacji organizmów żyjących
w ekosystemie wodnym. Dokumentują wyniki obserwacji i rozpoznają zaobserwowane
organizmy.