Page 1111 - Całość pdf + okładka
P. 1111

5. Opis zaobserwowanych form.

Uczniowie opisują zaobserwowane formy uwzględniając:
         proces, który doprowadził do powstania tych form,
         wymiary formy, np. długość, szerokość, głębokość wąwozu lub doliny rzecznej
         (uczniowie dokonują potrzebnych lub możliwych do wykonania pomiarów, lub
         odczytują z różnych źródeł),
         liczbę form na badanym obszarze.

6. Poszukiwanie śladów niszczącej działalności rzeki (jeśli na danym terenie występuje) lub
    innych wód płynących.

Uczniowie wykonują odwiert lub odkrywkę w dolinie rzecznej blisko koryta w celu
stwierdzenia obecności śladów wylewów rzek lub poszukują innych dowodów. Opisują
przebieg procesów morfologicznych na badanym terenie.
Jeśli na danym terenie stwierdzono występowanie wąwozów, uczniowie obserwują procesy
zachodzące w obrębie wąwozu po intensywnych opadach lub roztopach.

7. Ocenianie stopnia zagrożenia powodzią badanego terenu.
Uczniowie wykonują wodowskaz lub wykorzystują istniejący do odczytów stanu wody w
rzece przez czas trwania projektu. Na podstawie zebranych danych oceniają
prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi lub podtopień na badanym terenie.

8. Dokumentowanie działań.
Uczniowie dokumentują prowadzone działania poprzez:

         dokładne opisy obserwowanych form,
         dokładne zapisy dokonywanych pomiarów,
         wykonywanie zdjęć,
         zaznaczenie na mapie topograficznej lokalizacji form i miejsc prowadzonych
         obserwacji,
         opis historii wydarzeń związanych z badaną rzeką, np. na podstawie własnych badań
         terenowych, prasy lub innych źródeł,
         opracowanie zebranego materiału do monografii badanego terenu.

    Zadanie 2
    Akumulacyjna działalność wód Gr. II

    Czynności:
1. Wybór miejsc obserwacji.

Uczniowie wychodzą w teren obejmujący miejsce zamieszkania i okolice, i wyszukują ślady
budującej działalności wód, np. rzeki, strumieni, wód opadowych itp. Zaobserwowane formy
nanoszą na mapę topograficzną regionu.
   1106   1107   1108   1109   1110   1111   1112   1113   1114   1115   1116