Page 1111 - Całość pdf + okładka
P. 1111
5. Opis zaobserwowanych form.
Uczniowie opisują zaobserwowane formy uwzględniając:
proces, który doprowadził do powstania tych form,
wymiary formy, np. długość, szerokość, głębokość wąwozu lub doliny rzecznej
(uczniowie dokonują potrzebnych lub możliwych do wykonania pomiarów, lub
odczytują z różnych źródeł),
liczbę form na badanym obszarze.
6. Poszukiwanie śladów niszczącej działalności rzeki (jeśli na danym terenie występuje) lub
innych wód płynących.
Uczniowie wykonują odwiert lub odkrywkę w dolinie rzecznej blisko koryta w celu
stwierdzenia obecności śladów wylewów rzek lub poszukują innych dowodów. Opisują
przebieg procesów morfologicznych na badanym terenie.
Jeśli na danym terenie stwierdzono występowanie wąwozów, uczniowie obserwują procesy
zachodzące w obrębie wąwozu po intensywnych opadach lub roztopach.
7. Ocenianie stopnia zagrożenia powodzią badanego terenu.
Uczniowie wykonują wodowskaz lub wykorzystują istniejący do odczytów stanu wody w
rzece przez czas trwania projektu. Na podstawie zebranych danych oceniają
prawdopodobieństwo wystąpienia powodzi lub podtopień na badanym terenie.
8. Dokumentowanie działań.
Uczniowie dokumentują prowadzone działania poprzez:
dokładne opisy obserwowanych form,
dokładne zapisy dokonywanych pomiarów,
wykonywanie zdjęć,
zaznaczenie na mapie topograficznej lokalizacji form i miejsc prowadzonych
obserwacji,
opis historii wydarzeń związanych z badaną rzeką, np. na podstawie własnych badań
terenowych, prasy lub innych źródeł,
opracowanie zebranego materiału do monografii badanego terenu.
Zadanie 2
Akumulacyjna działalność wód Gr. II
Czynności:
1. Wybór miejsc obserwacji.
Uczniowie wychodzą w teren obejmujący miejsce zamieszkania i okolice, i wyszukują ślady
budującej działalności wód, np. rzeki, strumieni, wód opadowych itp. Zaobserwowane formy
nanoszą na mapę topograficzną regionu.

