Page 963 - Całość pdf + okładka
P. 963
Temat: Podróże kształcą – projektujemy
wycieczkę wzdłuż Doliny Kamiennej
Cele lekcji
Uczeń:
- wytycza najdogodniejszą trasę podróży za pomocą mapy samochodowej, turystycznej,
- analizuje i interpretuje treść map: topograficznej, samochodowej i turystycznej,
- klasyfikuje obiekty na trasie wycieczki na przyrodnicze, kulturowe i typuje do zwiedzania,
- oblicza długość trasy posługując się skalą.
Metody pracy
- analizowanie map,
- instrukcja.
Środki dydaktyczne
- mapa topograficzna Gór Świętokrzyskich,
- mapa turystyczna Gór Świętokrzyskich,
- mapa samochodowa Polski.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca (5 min)
1. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
2. Podział klasy na grupy 4 – 5-osobowe (uczniowie odliczają do 4 lub 5 w zależności od
liczby uczniów w klasie. „jedynki” – grupa I; „dwójki” – grupa II; „trójki” – grupa III;
„czwórki” – grupa IV; „piątki” – grupa V). Każda grupa wybiera lidera.
3. Rozdanie materiałów – każda grupa otrzymuje mapę turystyczną i topograficzną Gór
Świętokrzyskich oraz mapę samochodową Polski.
Część główna (30 min)
1. Uczniowie pracują w grupach.
2. Nauczyciel rozdaje każdej grupie instrukcję do zaprojektowania wycieczki
(załącznik 1).
3. Grupy pracują samodzielnie przez 15 min.
4. Nauczyciel czuwa nad właściwym i rytmicznym przebiegiem pracy. Po upływie
wyznaczonego czasu liderzy grup prezentują wyniki pracy. Czas prezentacji dla
każdej grupy 3 min.