Page 959 - Całość pdf + okładka
P. 959

Temat: Energetyka w Polsce

Cele lekcji

Uczeń:
     wymienia cztery odnawialne źródła energii i trzy nieodnawialne źródła energii,
     opisuje strukturę produkcji energii elektrycznej według rodzajów elektrowni,
     wymienia i wskazuje na mapie osiem elektrowni cieplnych, ze wskazaniem źródła
     zasilania,
     wymienia i wskazuje na mapie co najmniej trzy elektrownie wodne,
     wymienia i wskazuje na mapie co najmniej dwa obszary występowania elektrowni
     wiatrowych w Polsce,
     podaje co najmniej jedną wadę i jedną zaletę poszczególnych rodzajów elektrowni.

Metody pracy

     burza mózgów,
     metaplan,
     praca z mapą.

Środki dydaktyczne

     atlas geograficzny do gimnazjum,
     arkusz papieru, mazaki,
     schemat metaplanu,
     karteczki samoprzylepne w czterech kolorach.

Przebieg lekcji

Część wprowadzająca (10 min)
    1. Czynności organizacyjne.
    2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
    3. Nauczyciel przeprowadza „burzę mózgów” pod hasłem ENERGIA.
    4. Uczniowie podają wszystkie skojarzenia dotyczące energii (rodzaje energii, źródła,
         itp.), a nauczyciel wszystkie skojarzenia zapisuje na tablicy lub arkuszu papieru.
    5. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela grupują wypisane skojarzenia na źródła
         energii odnawialnej i nieodnawialnej (załącznik 1).

Część główna (30 min)
    1. Nauczyciel stawia pytanie: Jak na świecie wykorzystuje się powyższe źródła energii?
    2. Uczniowie w odpowiedzi uzupełniają tabelę, wykorzystując wcześniej wykonany
         schemat (załącznik 2).
    3. Na podstawie map w atlasie i podręczniku uczniowie odpowiadają na pytania:
   954   955   956   957   958   959   960   961   962   963   964