Page 959 - Całość pdf + okładka
P. 959
Temat: Energetyka w Polsce
Cele lekcji
Uczeń:
wymienia cztery odnawialne źródła energii i trzy nieodnawialne źródła energii,
opisuje strukturę produkcji energii elektrycznej według rodzajów elektrowni,
wymienia i wskazuje na mapie osiem elektrowni cieplnych, ze wskazaniem źródła
zasilania,
wymienia i wskazuje na mapie co najmniej trzy elektrownie wodne,
wymienia i wskazuje na mapie co najmniej dwa obszary występowania elektrowni
wiatrowych w Polsce,
podaje co najmniej jedną wadę i jedną zaletę poszczególnych rodzajów elektrowni.
Metody pracy
burza mózgów,
metaplan,
praca z mapą.
Środki dydaktyczne
atlas geograficzny do gimnazjum,
arkusz papieru, mazaki,
schemat metaplanu,
karteczki samoprzylepne w czterech kolorach.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca (10 min)
1. Czynności organizacyjne.
2. Przedstawienie tematu i celów lekcji.
3. Nauczyciel przeprowadza „burzę mózgów” pod hasłem ENERGIA.
4. Uczniowie podają wszystkie skojarzenia dotyczące energii (rodzaje energii, źródła,
itp.), a nauczyciel wszystkie skojarzenia zapisuje na tablicy lub arkuszu papieru.
5. Uczniowie pod kierunkiem nauczyciela grupują wypisane skojarzenia na źródła
energii odnawialnej i nieodnawialnej (załącznik 1).
Część główna (30 min)
1. Nauczyciel stawia pytanie: Jak na świecie wykorzystuje się powyższe źródła energii?
2. Uczniowie w odpowiedzi uzupełniają tabelę, wykorzystując wcześniej wykonany
schemat (załącznik 2).
3. Na podstawie map w atlasie i podręczniku uczniowie odpowiadają na pytania: