Page 955 - Całość pdf + okładka
P. 955

podział uczniów na grupy, rozdanie im przyrządów do doświadczenia,

konstruowanie obrazów za pomocą soczewek skupiających o podanych wartościach
ogniskowych,

pomiar odległości przedmiotu i obrazu od soczewki,

sporządzenie tabeli zawierającej otrzymane wyniki i opis obrazu otrzymanego dla
różnych odległości x:

Ogniskowa soczewki [cm]:

Lp. x [cm]                y [cm]  Cechy obrazu

     analiza i opis otrzymanych wyników – zauważenie, jak odległość przedmiotu od
     soczewki wpływa na cechy powstającego obrazu,
     wprowadzenie pojęcia powiększenia,
     rozdanie kart pracy,
     wykreślanie przez uczniów biegu promieni i konstruowanie obrazów w soczewce
     skupiającej,
     określanie cech otrzymanych obrazów,
     wprowadzenie pojęcia zdolności skupiającej.

Część podsumowująca
     zebranie wiadomości o obrazach otrzymywanych przy pomocy soczewek skupiających,
     rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem pojęć powiększenia i zdolności skupiającej.

Zadanie domowe
1. Przy pomocy soczewki skupiającej uzyskano dwukrotnie powiększony obraz o wysokości
30 cm. Przedmiot umieszczony był w odległości 15 cm od soczewki. Oblicz wysokość
przedmiotu i odległość ekranu od soczewki.

2. Przed soczewką skupiającą o zdolności skupiającej 5D umieszczono przedmiot, którego
ostry obraz obserwowano na ekranie znajdującym się za soczewką. Określ cechy powstałego
obrazu, gdy odległość przedmiotu od soczewki wynosiła:
a) 30 cm
b) 40 cm
c) 50 cm.

3. Przedmiot o wysokości 18 cm umieszono w odległości 45 cm od soczewki skupiającej.
Aby uzyskać jego ostry obraz, ekran należało umieścić w odległości 15 za soczewką. Oblicz
wysokość obrazu i jego powiększenie.
   950   951   952   953   954   955   956   957   958   959   960