Page 955 - Całość pdf + okładka
P. 955
podział uczniów na grupy, rozdanie im przyrządów do doświadczenia,
konstruowanie obrazów za pomocą soczewek skupiających o podanych wartościach
ogniskowych,
pomiar odległości przedmiotu i obrazu od soczewki,
sporządzenie tabeli zawierającej otrzymane wyniki i opis obrazu otrzymanego dla
różnych odległości x:
Ogniskowa soczewki [cm]:
Lp. x [cm] y [cm] Cechy obrazu
analiza i opis otrzymanych wyników – zauważenie, jak odległość przedmiotu od
soczewki wpływa na cechy powstającego obrazu,
wprowadzenie pojęcia powiększenia,
rozdanie kart pracy,
wykreślanie przez uczniów biegu promieni i konstruowanie obrazów w soczewce
skupiającej,
określanie cech otrzymanych obrazów,
wprowadzenie pojęcia zdolności skupiającej.
Część podsumowująca
zebranie wiadomości o obrazach otrzymywanych przy pomocy soczewek skupiających,
rozwiązywanie zadań z wykorzystaniem pojęć powiększenia i zdolności skupiającej.
Zadanie domowe
1. Przy pomocy soczewki skupiającej uzyskano dwukrotnie powiększony obraz o wysokości
30 cm. Przedmiot umieszczony był w odległości 15 cm od soczewki. Oblicz wysokość
przedmiotu i odległość ekranu od soczewki.
2. Przed soczewką skupiającą o zdolności skupiającej 5D umieszczono przedmiot, którego
ostry obraz obserwowano na ekranie znajdującym się za soczewką. Określ cechy powstałego
obrazu, gdy odległość przedmiotu od soczewki wynosiła:
a) 30 cm
b) 40 cm
c) 50 cm.
3. Przedmiot o wysokości 18 cm umieszono w odległości 45 cm od soczewki skupiającej.
Aby uzyskać jego ostry obraz, ekran należało umieścić w odległości 15 za soczewką. Oblicz
wysokość obrazu i jego powiększenie.