Page 950 - Całość pdf + okładka
P. 950
Temat: Wahadło matematyczne – od
czego zależy okres drgań?
Cele lekcji:
Uczeń:
wymienia warunki, jakie spełnia wahadło matematyczne,
wyznacza okres i częstotliwość wahadła,
określa, jak okres wahadła zależy od jego długości,
obserwuje niezależność okresu wahadła od jego masy i kąta wychylenia.
Metody pracy:
praca w grupach,
elementy wykładu,
doświadczenia,
praca z kartami pracy.
Środki dydaktyczne:
odważniki, nitki, statywy, stopery (mogą być w telefonach komórkowych), karty pracy
Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:
zapoznanie uczniów z tematem oraz celami lekcji,
przypomnienie pojęć opisujących ruch drgający (częstotliwość, okres, amplituda) oraz
ich jednostek,
podanie przykładów ruchu drgającego,
przypomnienie zasad wykonywania pomiarów, określania ich dokładności.
Część główna:
postawienie przez nauczyciela problemu: Od czego zależy okres drgań wahadła
matematycznego?
podział uczniów na trzy grupy,
każda grupa otrzymuje zestaw pomocy do wykonania ćwiczenia i kartę pracy z opisem
doświadczenia,
problemy do zbadania dla każdej grupy: