Page 950 - Całość pdf + okładka
P. 950

Temat: Wahadło matematyczne – od
         czego zależy okres drgań?

Cele lekcji:

Uczeń:
     wymienia warunki, jakie spełnia wahadło matematyczne,
     wyznacza okres i częstotliwość wahadła,
     określa, jak okres wahadła zależy od jego długości,
     obserwuje niezależność okresu wahadła od jego masy i kąta wychylenia.

Metody pracy:

     praca w grupach,
     elementy wykładu,
     doświadczenia,
     praca z kartami pracy.

Środki dydaktyczne:

odważniki, nitki, statywy, stopery (mogą być w telefonach komórkowych), karty pracy

Przebieg lekcji:

Część wprowadzająca:
     zapoznanie uczniów z tematem oraz celami lekcji,
     przypomnienie pojęć opisujących ruch drgający (częstotliwość, okres, amplituda) oraz
     ich jednostek,
     podanie przykładów ruchu drgającego,
     przypomnienie zasad wykonywania pomiarów, określania ich dokładności.

Część główna:
     postawienie przez nauczyciela problemu: Od czego zależy okres drgań wahadła
     matematycznego?
     podział uczniów na trzy grupy,
     każda grupa otrzymuje zestaw pomocy do wykonania ćwiczenia i kartę pracy z opisem
     doświadczenia,
     problemy do zbadania dla każdej grupy:
   945   946   947   948   949   950   951   952   953   954   955