Page 949 - Całość pdf + okładka
P. 949
Nauczyciel rozpoczyna dyskusję kierowaną na temat zależności ciśnienia
atmosferycznego od wysokości nad poziomem morza, a także podaje przykłady
działania szybkich zmian ciśnienia atmosferycznego na organizm ludzki
wskazując odpowiednie przykłady tego zjawiska (np. zatykanie się uszu podczas
startu samolotu, itp.).
Nauczyciel demonstruje przyrządy służące do mierzenia ciśnienia
atmosferycznego oraz ciśnienia gazu w naczyniu zamkniętym, a uczniowie
wymieniają sytuacje z życia codziennego, w których używane są te przyrządy.
Część podsumowująca:
Nauczyciel rozdaje uczniom krzyżówkę. Uczeń, który pierwszy ją rozwiąże,
odczytuje pytania z krzyżówki oraz wpisane do niej hasła. Nauczyciel prezentuje rozwiązanie
krzyżówki za pomocą rzutnika.
3 1 1.Zależy od niej ciśnienie(wskazówka: wyrażamy
4 2 ją w kg).
5
6 2.Mierzymy nim ciśnienie w naczyniach
7 zamkniętych.
Hasło: 3.Ciśnienie powietrza inaczej to ciśnienie………
4.Gdy ona maleje i ciśnienie maleje.
5.Gdy ją zmniejszamy, ciśnienie rośnie.
6.Mierzymy je w paskalach.
7.”Atak” cząsteczek gazu na ścianki naczynia-
przyczyna istnienia ciśnienia gazów.
Zadanie domowe:
Wyjaśnij rozwiązanie krzyżówki – ANEROID.
Uczniowie szczególnie zainteresowani przygotują wiadomości na temat siły nośnej –
wyjaśnia przyczynę latania samolotów.