Page 948 - Całość pdf + okładka
P. 948
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują obserwacje do doświadczenia i zapisują
wnioski:
Ciśnienie gazu zależy od:
a) objętości naczynia, w którym gaz się znajduje,
b) masy gazu,
c) temperatury.
W celu wprowadzenia pojęcia ciśnienia atmosferycznego, nauczyciel wykonuje kolejne
doświadczenia.
Doświadczenie: plastikową butelkę po napoju nakładamy na zawór pompy próżniowej
i odsysamy powietrze z wnętrza butelki.
Doświadczenie: Dwie półkule magdeburskie łączymy ze sobą i opróżniamy
z powietrza za pomocą pompy próżniowej, a następnie proponujemy
uczniom rozerwanie półkul.
Uczniowie formułują obserwacje, wyjaśniają zjawiska i zapisują wnioski na
temat ciśnienia wywieranego przez otaczający nas gaz na wszystkie ciała, które się
w nim znajdują – nazywając to ciśnienie - ciśnieniem atmosferycznym.
Nauczyciel wprowadza pojęcie tzw. ciśnienia normalnego, wspominając o wyżach
i niżach atmosferycznych.
Aby przybliżyć uczniom wartość ciśnienia normalnego, można przeliczyć paskale na
tabliczki czekolady. Jedna tabliczka czekolady starta na tarce i rozsypana na 1m2
(w przybliżeniu blat przeciętnej ławki szkolnej) to ciśnienie 1Pa.
1000hPa=100000Pa=100000 tabliczek czekolady ułożonych na 1m2.