Page 948 - Całość pdf + okładka
P. 948

Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują obserwacje do doświadczenia i zapisują
wnioski:

         Ciśnienie gazu zależy od:
    a) objętości naczynia, w którym gaz się znajduje,
    b) masy gazu,
    c) temperatury.
     W celu wprowadzenia pojęcia ciśnienia atmosferycznego, nauczyciel wykonuje kolejne
     doświadczenia.

         Doświadczenie: plastikową butelkę po napoju nakładamy na zawór pompy próżniowej
                            i odsysamy powietrze z wnętrza butelki.

         Doświadczenie: Dwie półkule magdeburskie łączymy ze sobą i opróżniamy
                             z powietrza za pomocą pompy próżniowej, a następnie proponujemy
                            uczniom rozerwanie półkul.

                 Uczniowie formułują obserwacje, wyjaśniają zjawiska i zapisują wnioski na
         temat ciśnienia wywieranego przez otaczający nas gaz na wszystkie ciała, które się
         w nim znajdują – nazywając to ciśnienie - ciśnieniem atmosferycznym.

             Nauczyciel wprowadza pojęcie tzw. ciśnienia normalnego, wspominając o wyżach
             i niżach atmosferycznych.
         Aby przybliżyć uczniom wartość ciśnienia normalnego, można przeliczyć paskale na
         tabliczki czekolady. Jedna tabliczka czekolady starta na tarce i rozsypana na 1m2
         (w przybliżeniu blat przeciętnej ławki szkolnej) to ciśnienie 1Pa.
         1000hPa=100000Pa=100000 tabliczek czekolady ułożonych na 1m2.
   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952   953