Page 947 - Całość pdf + okładka
P. 947

Doświadczenie: pod kloszem pompy próżniowej umieszczamy lekko napompowany
                            balonik, a następnie usuwamy powietrze spod klosza pompy.

     Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują obserwacje i zapisują wnioski na temat
     ciśnienia wywieranego przez gazy na ścianki naczyń, w których się one znajdują.
     Nauczyciel pyta uczniów o budowę wewnętrzną gazów i rozpoczyna dyskusję kierowaną
     z uczniami – (burzę mózgów), która wyjaśni przyczynę nacisku gazów na ścianki naczyń,
     w których się one znajdują.
     Nauczyciel rozpoczyna kolejną fazę lekcji, która ma na celu wyjaśnienie, od czego zależy
     ciśnienie gazu. Wspaniale sprawdzi się tu metoda zwana burzą mózgów.

        Zależność ciśnienia gazu od objętości nauczyciel przedstawia na przykładzie ilustracji
zachowania się gazu w strzykawce lekarskiej.

        Zależność ciśnienia gazu od jego masy nauczyciel przedstawia na przykładzie
nadmuchiwanego, np. przez ucznia balonika.

        Zależność ciśnienia gazu od temperatury można przedstawić na przykładzie
doświadczenia:

        Doświadczenie: Na kolbę wypełnią powietrzem zakładamy balonik i ogrzewamy ją
w płomieniu palnika.
   942   943   944   945   946   947   948   949   950   951   952