Page 947 - Całość pdf + okładka
P. 947
Doświadczenie: pod kloszem pompy próżniowej umieszczamy lekko napompowany
balonik, a następnie usuwamy powietrze spod klosza pompy.
Uczniowie przy pomocy nauczyciela formułują obserwacje i zapisują wnioski na temat
ciśnienia wywieranego przez gazy na ścianki naczyń, w których się one znajdują.
Nauczyciel pyta uczniów o budowę wewnętrzną gazów i rozpoczyna dyskusję kierowaną
z uczniami – (burzę mózgów), która wyjaśni przyczynę nacisku gazów na ścianki naczyń,
w których się one znajdują.
Nauczyciel rozpoczyna kolejną fazę lekcji, która ma na celu wyjaśnienie, od czego zależy
ciśnienie gazu. Wspaniale sprawdzi się tu metoda zwana burzą mózgów.
Zależność ciśnienia gazu od objętości nauczyciel przedstawia na przykładzie ilustracji
zachowania się gazu w strzykawce lekarskiej.
Zależność ciśnienia gazu od jego masy nauczyciel przedstawia na przykładzie
nadmuchiwanego, np. przez ucznia balonika.
Zależność ciśnienia gazu od temperatury można przedstawić na przykładzie
doświadczenia:
Doświadczenie: Na kolbę wypełnią powietrzem zakładamy balonik i ogrzewamy ją
w płomieniu palnika.