Page 942 - Całość pdf + okładka
P. 942
Załączniki:
Karta pracy I
Doświadczenie 1. Spadające przedmioty.
Przyrządy i materiały: dwie kartki papieru z zeszytu o formacie A5, balonik, włóczka, gumka
do ścierania lub inne dostępne przedmioty.
Przebieg doświadczenia:
1. Nadmuchaj balonik.
2. Zgnieć jedną kartkę w kulkę.
3. Utnij kawałek włóczki o długości 10 cm.
4. Puszczaj (nie rzucaj!) po kolei wszystkie przedmioty z tej samej wysokości. Możesz
puszczać jednocześnie: pojedynczo, parami, trójkami – zaplanuj tę część samodzielnie
w celu porównania ruchu przedmiotów.
Obserwacja. (odpowiedzi na zadane pytania):
Który przedmiot spada w najkrótszym czasie?
Który przedmiot spada w najdłuższym czasie?
Która z kartek spada w krótszym czasie?
…...................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
.......................................................................................................................................................
Wniosek: przedmiotów
Co jest przyczyną różnej szybkości spadania? Czy spadanie
w twoim doświadczeniu można nazwać spadaniem swobodnym? Dlaczego?
......................................................................................................................................................
......................................................................................................................................................
Karta pracy II
Doświadczenie 2. Siły oporu powietrza.
Przebieg doświadczenia:
Weź dwie identyczne kartki papieru.
Wypuść obie równocześnie z ręki, jedną trzymaną poziomo, a drugą pionowo. Która
spadła szybciej?
Teraz kartkę trzymaną pionowo zgnieć w kulkę i wypuść obie równocześnie z ręki.
Która spadnie szybciej na podłogę?