Page 940 - Całość pdf + okładka
P. 940
Temat: Spadanie swobodne ciał
Cele lekcji:
Uczeń:
wykorzystuje wielości fizyczne do opisu wyników obserwacji i doświadczeń związanych
z badaniem swobodnego spadania ciał,
przeprowadza doświadczenia i wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,
opisuje swobodne spadanie ciał stosując II zasadę dynamiki,
wykazuje doświadczalnie wpływ oporu powietrza na spadające ciała,
projektuje i przeprowadza doświadczenia wykazujące niezależność czasu spadania od
masy ciała,
posługuje się pojęciem przyspieszenie ziemskiego,
podaje wartość przyspieszenia ziemskiego,
stosuje do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą grawitacji.
Metody pracy:
doświadczenia w grupach,
pokaz nauczyciela,
dyskusja kierowana przez nauczyciela.
Środki dydaktyczne:
Załączniki 1-5, kilka piłeczek pingpongowych lub jednakowych nakrętek, sznurek, taśma
miernicza lub długa linijka, zeszyt o formacie A5 i dwie wyrwane
z niego kartki, nadmuchany balon, gumka do ścierania, kawałek włóczki (ok 20 cm), książka
o formacie A5, bryły do wyznaczania gęstości.
Przebieg lekcji:
Część wprowadzająca:
Przypomnienie niezbędnych wiadomości z lekcji wcześniejszych. Przykładowe
pytania nauczyciela:
Jak zachowują się ciała pod wpływem działającej na nie niezrównoważonej, stałej siły?
Jaki jest związek między masą ciała, przyspieszeniem i działającą siłą?
Jak siły oporów wpływają na ruch ciał?
Co wiemy o drogach przebytych przez ciała poruszające się ruchem jednostajnie
przyspieszonym w jednakowych odstępach czasu?
Nauczyciel ocenia odpowiedzi uczniów na zadane pytania.