Page 940 - Całość pdf + okładka
P. 940

Temat: Spadanie swobodne ciał

Cele lekcji:

Uczeń:
     wykorzystuje wielości fizyczne do opisu wyników obserwacji i doświadczeń związanych
     z badaniem swobodnego spadania ciał,
     przeprowadza doświadczenia i wyciąga wnioski z przeprowadzonych doświadczeń,
     opisuje swobodne spadanie ciał stosując II zasadę dynamiki,
     wykazuje doświadczalnie wpływ oporu powietrza na spadające ciała,
     projektuje i przeprowadza doświadczenia wykazujące niezależność czasu spadania od
     masy ciała,
     posługuje się pojęciem przyspieszenie ziemskiego,
     podaje wartość przyspieszenia ziemskiego,
     stosuje do obliczeń związek między masą ciała, przyspieszeniem i siłą grawitacji.

Metody pracy:

     doświadczenia w grupach,
     pokaz nauczyciela,
     dyskusja kierowana przez nauczyciela.

Środki dydaktyczne:

Załączniki 1-5, kilka piłeczek pingpongowych lub jednakowych nakrętek, sznurek, taśma
miernicza lub długa linijka, zeszyt o formacie A5 i dwie wyrwane
z niego kartki, nadmuchany balon, gumka do ścierania, kawałek włóczki (ok 20 cm), książka
o formacie A5, bryły do wyznaczania gęstości.

Przebieg lekcji:

Część wprowadzająca:
     Przypomnienie niezbędnych wiadomości z lekcji wcześniejszych. Przykładowe
         pytania nauczyciela:
     Jak zachowują się ciała pod wpływem działającej na nie niezrównoważonej, stałej siły?
     Jaki jest związek między masą ciała, przyspieszeniem i działającą siłą?
     Jak siły oporów wpływają na ruch ciał?
     Co wiemy o drogach przebytych przez ciała poruszające się ruchem jednostajnie
     przyspieszonym w jednakowych odstępach czasu?

Nauczyciel ocenia odpowiedzi uczniów na zadane pytania.
   935   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945