Page 941 - Całość pdf + okładka
P. 941

 Zapoznanie z tematem lekcji i formą pracy.
     Nauczyciel wyjaśnia, że spadanie swobodne ciała jest ruchem tego ciała pod

         wpływem tylko siły grawitacji.
     Uczniowie przystępują do badania spadku swobodnego.

Część główna:
     Podział uczniów na 5 grup.
     Wybór lidera (liderzy grup losują doświadczenia do wykonania i kierują pracą grupy).
     Wskazani przez lidera uczniowie prezentują przed wszystkimi uczniami przebieg
     doświadczeń i formułują wnioski.
     W razie potrzeby nauczyciel zadaje dodatkowe pytania i pomaga w sformułowaniu
     wniosków. Pytania mogą zadawać również uczniowie.
     Słuszność przedstawionych wniosków nauczyciel potwierdza wykonując doświadczenie
     z rurą Newtona. Jeżeli brak jest jej na wyposażeniu pracowni, można to doświadczenie
     zastąpić odpowiednim fragmentem filmu.

Część podsumowująca:
     Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i dyskusji nad ich wynikami, uczniowie
     formułują wnioski i zapisują je w zeszycie.

Przykładowe wnioski
     Spadanie swobodne ciał jest ruchem jednostajnie przyspieszonym.
     W pobliżu Ziemi ciała spadają z jednakowym przyspieszeniem zwanym przyspieszeniem
     ziemskim, którego wartość wynosi g= 9,81 m/s2 .
     W rzeczywistości na spadające ciała w powietrzu oprócz siły grawitacji działa również
     siła oporu powietrza, która spowalnia ich ruch w mniejszym lub większym stopniu.
     Spadając swobodne w próżni przy całkowitym braku oporów wszystkie ciała spadają
     jednocześnie.
     Czas swobodnego spadania ciał nie zależy od ich masy.

Nauczyciel ocenia pracę zespołów biorąc pod uwagę zaangażowanie w pracę i trafność
formułowanych wniosków.

Zadanie domowe
Rozwiąż zadania:
1. Do jakiej prędkości rozpędzi się spadające swobodnie ciało po 7 sekundach od

     upuszczenia?
2. Spadający w próżni kamień w ciągu 2 s ruchu przebył drogę 20 m. Jaką drogę przebędzie

     w tym czasie piórko?
3. Jaka jest wysokość wieży, skoro kamień spadał z niej 3 s?
4. Dla chętnych: Odszukaj informacje i przygotuj krótką prezentację (multimedialną lub

     w formie plakatu na temat „Felix Baumgatrner testuje spadek swobodny”.
   936   937   938   939   940   941   942   943   944   945   946