Page 941 - Całość pdf + okładka
P. 941
Zapoznanie z tematem lekcji i formą pracy.
Nauczyciel wyjaśnia, że spadanie swobodne ciała jest ruchem tego ciała pod
wpływem tylko siły grawitacji.
Uczniowie przystępują do badania spadku swobodnego.
Część główna:
Podział uczniów na 5 grup.
Wybór lidera (liderzy grup losują doświadczenia do wykonania i kierują pracą grupy).
Wskazani przez lidera uczniowie prezentują przed wszystkimi uczniami przebieg
doświadczeń i formułują wnioski.
W razie potrzeby nauczyciel zadaje dodatkowe pytania i pomaga w sformułowaniu
wniosków. Pytania mogą zadawać również uczniowie.
Słuszność przedstawionych wniosków nauczyciel potwierdza wykonując doświadczenie
z rurą Newtona. Jeżeli brak jest jej na wyposażeniu pracowni, można to doświadczenie
zastąpić odpowiednim fragmentem filmu.
Część podsumowująca:
Na podstawie przeprowadzonych doświadczeń i dyskusji nad ich wynikami, uczniowie
formułują wnioski i zapisują je w zeszycie.
Przykładowe wnioski
Spadanie swobodne ciał jest ruchem jednostajnie przyspieszonym.
W pobliżu Ziemi ciała spadają z jednakowym przyspieszeniem zwanym przyspieszeniem
ziemskim, którego wartość wynosi g= 9,81 m/s2 .
W rzeczywistości na spadające ciała w powietrzu oprócz siły grawitacji działa również
siła oporu powietrza, która spowalnia ich ruch w mniejszym lub większym stopniu.
Spadając swobodne w próżni przy całkowitym braku oporów wszystkie ciała spadają
jednocześnie.
Czas swobodnego spadania ciał nie zależy od ich masy.
Nauczyciel ocenia pracę zespołów biorąc pod uwagę zaangażowanie w pracę i trafność
formułowanych wniosków.
Zadanie domowe
Rozwiąż zadania:
1. Do jakiej prędkości rozpędzi się spadające swobodnie ciało po 7 sekundach od
upuszczenia?
2. Spadający w próżni kamień w ciągu 2 s ruchu przebył drogę 20 m. Jaką drogę przebędzie
w tym czasie piórko?
3. Jaka jest wysokość wieży, skoro kamień spadał z niej 3 s?
4. Dla chętnych: Odszukaj informacje i przygotuj krótką prezentację (multimedialną lub
w formie plakatu na temat „Felix Baumgatrner testuje spadek swobodny”.