Page 1191 - Całość pdf + okładka
P. 1191
Uwaga:
Od wyznaczonej różnicy mas należy odjąć 10% jej wartości, ponieważ do roztworu mogły
przedostać się inne, rozpuszczalne w wodzie składniki paluszka.
2. Korzystając z powyższych obliczeń odpowiedz na pytanie postawione w temacie
doświadczenia.
Załącznik 7.
Jak usunąć gołoledź?
Sprzęt i szkło laboratoryjne: 2 plastikowe kubeczki, łyżeczka, lodówka, termometr.
Odczynniki: sól kamienna, woda.
Przebieg doświadczenia: Do kubeczków nalej do połowy wody. Do jednego z nich wsyp
łyżkę stołową soli kamiennej i wymieszaj. Kubeczek z wodą i roztworem soli wstaw do
zamrażalnika. Następnego dnia sprawdź, co się z nimi stało. Zmierz temperaturę roztworu
soli. Zapisz obserwacje i wniosek (będzie on odpowiedzią na postawione pytanie
w temacie doświadczenia).
Woda Roztwór
soli
Obserwacje
Temperatura (0C)
Wniosek: ……………………………………………………………………………………
Załącznik 8.
Czym roztwór chlorku sodu różni się od roztworu cukru?
Sprzęt i szkło laboratoryjne: waga laboratoryjna, 2 szkiełka zegarkowe, cylinder miarowy,
2 zlewki, bagietka, zestaw do badania przewodnictwa elektrycznego (interfejs Cobra 4).
Odczynniki: sól kamienna, cukier, woda.
Przebieg doświadczenia: Odważ jednakowe ilości soli i cukru. Do każdej zlewki wlej
odmierzoną, taką samą objętość wody. Do pierwszej zlewki wsyp sól, a do drugiej cukier
i dokładnie wymieszaj. Sprawdź, czy roztwory przewodzą prąd elektryczny.
Zapisz obserwacje i wniosek.
Obserwacje:……………………………………………..……………………………………...
Wniosek:………………………………………..…..….……………………………………….
Zaproponuj inny doświadczalny sposób różnienia tych roztworów. (Ćwiczenie możesz
wykonać w domu, pamiętaj o zapisaniu obserwacji i wniosku).