Page 1184 - Całość pdf + okładka
P. 1184

Projekt „Od Wieliczki do solniczki”

Adresaci projektu: uczniowie klas II i III gimnazjum
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów
Czas realizacji: 8 tygodni

Miejsce realizacji:
     a) zajęcia w terenie:
         wycieczka do kopalni soli w Wieliczce,
     b) zajęcia w pracowni chemicznej.

Cele projektu

Cel główny:
    Poszerzenie wiedzy na temat soli kamiennej.
    Wyjaśnienie zjawisk obserwowanych na co dzień.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

       posłuży się wzorem sumarycznym i strukturalnym soli,
       wskaże na mapie ogólnogeograficznej Polski występowanie największych złóż soli
       kamiennej w Polsce, np. Bochnia, Kłodawa i Inowrocław,
       wskaże na mapie Wieliczkę i poda co najmniej trzy walory, które zadecydowały
       o umieszczeniu kopalni na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego
       i Przyrodniczego Ludzkości,
       na podstawie danych statystycznych poda wielkość wydobycia i zużycia soli kamiennej
       w Polsce,
       wymieni co najmniej pięć najbardziej zasolonych zbiorników wodnych na Ziemi,
       porówna je z zasoleniem Bałtyku i poda dwie przyczyny takiego zróżnicowania,
       zbada rozpuszczalność soli kamiennej w wodzie,
       zbada wpływ soli kamiennej na ciśnienie tętnicze krwi,
       rozróżni roztwór chlorku sodu od roztworu cukru,
       wymieni co najmniej 5 praktycznych zastosowań soli kamiennej,
       wymieni zastosowania chlorku sodu w przemyśle spożywczym, medycynie, gospodarce
       komunalnej,
       zinterpretuje wykres rozpuszczalności NaCl,
       sporządzi roztwór o określonym stężeniu,
       zastosuje wzór na gęstość,
   1179   1180   1181   1182   1183   1184   1185   1186   1187   1188   1189