Page 1184 - Całość pdf + okładka
P. 1184
Projekt „Od Wieliczki do solniczki”
Adresaci projektu: uczniowie klas II i III gimnazjum
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów
Czas realizacji: 8 tygodni
Miejsce realizacji:
a) zajęcia w terenie:
wycieczka do kopalni soli w Wieliczce,
b) zajęcia w pracowni chemicznej.
Cele projektu
Cel główny:
Poszerzenie wiedzy na temat soli kamiennej.
Wyjaśnienie zjawisk obserwowanych na co dzień.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
posłuży się wzorem sumarycznym i strukturalnym soli,
wskaże na mapie ogólnogeograficznej Polski występowanie największych złóż soli
kamiennej w Polsce, np. Bochnia, Kłodawa i Inowrocław,
wskaże na mapie Wieliczkę i poda co najmniej trzy walory, które zadecydowały
o umieszczeniu kopalni na Liście Światowego Dziedzictwa Kulturowego
i Przyrodniczego Ludzkości,
na podstawie danych statystycznych poda wielkość wydobycia i zużycia soli kamiennej
w Polsce,
wymieni co najmniej pięć najbardziej zasolonych zbiorników wodnych na Ziemi,
porówna je z zasoleniem Bałtyku i poda dwie przyczyny takiego zróżnicowania,
zbada rozpuszczalność soli kamiennej w wodzie,
zbada wpływ soli kamiennej na ciśnienie tętnicze krwi,
rozróżni roztwór chlorku sodu od roztworu cukru,
wymieni co najmniej 5 praktycznych zastosowań soli kamiennej,
wymieni zastosowania chlorku sodu w przemyśle spożywczym, medycynie, gospodarce
komunalnej,
zinterpretuje wykres rozpuszczalności NaCl,
sporządzi roztwór o określonym stężeniu,
zastosuje wzór na gęstość,