Page 998 - Całość pdf + okładka
P. 998

Temat: Wielokąty foremne i ich
             podstawowe własności

Cele lekcji

Uczeń:
– rozpoznaje wielokąty foremne,
– stosuje w zadaniach podstawowe własności wielokątów foremnych,
– oblicza sumę miar kątów wewnętrznych wielokątów foremnych,
– oblicza miary kątów wewnętrznych wielokątów foremnych.

Metody pracy

– metoda aktywizująca: ćwiczenia z zastosowaniem wiadomości o wielokątach foremnych.

Formy pracy

– praca całej klasy,
– praca w grupach.

Środki dydaktyczne

– wycięte kolorowe plakietki czworokątów: równoległobok, prostokąt, romb i kwadrat,
– plansza z rysunkami wielokątów foremnych,
– karty pracy,
– magnesy.

Przebieg lekcji

Część wprowadzająca
Nauczyciel przyczepia na tablicy różne czworokąty (równoległobok, prostokąt, romb
i kwadrat) i poleca uczniom wybrać te, które mają:
a) wszystkie boki jednakowej długości,
b) wszystkie kąty jednakowej miary,
c) wszystkie boki jednakowej długości i wszystkie kąty jednakowej miary.
Uczniowie zauważają, że wśród czworokątów tylko kwadrat jest figurą o wszystkich bokach
jednakowej długości i wszystkich kątach jednakowej miary.
Następnie nauczyciel pyta uczniów, czy potrafią wskazać trójkąt o podobnych własnościach.
Stwierdzają, że te własności ma trójkąt równoboczny.
Prowadzący informuje klasę, że wielokąt, który ma wszystkie boki jednakowej długości
i wszystkie kąty jednakowej miary, nazywamy wielokątem foremnym.
   993   994   995   996   997   998   999   1000   1001   1002   1003