Page 993 - Całość pdf + okładka
P. 993
Temat: Zapisywanie i odczytywanie
liczb w systemie rzymskim
Cele lekcji
Uczeń:
- odczytuje znaki rzymskie: I, V, X, L, C, D, M,
- zapisuje liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim,
- odczytuje liczby naturalne dodatnie w systemie rzymskim,
- korzysta z informacji podanych za pomocą plansz.
Formy pracy
- praca indywidualna,
- praca w parach,
- praca równym frontem.
Środki dydaktyczne
- krzyżówka,
- tabela do uzupełnienia,
- plansze ze znakami rzymskimi.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca
Na początku lekcji, uczniowie z pomocą nauczyciela przypominają sobie podstawowe znaki
rzymskie. Rozwiązują zadanie podane przez nauczyciela na planszy – plansza nr 1.
Część główna
Nauczyciel wprowadza kolejne znaki rzymskie korzystając z planszy nr 2.
Następnie omawia zasady zapisu liczb rzymskich korzystając z planszy nr 3.
Po omówieniu zasad pracy nauczyciel rozdaje każdemu uczniowi kartki z krzyżówką.
Ćwiczenie 1.
Czas trwania ćwiczenia około 10 minut. Trzech uczniów, którzy najszybciej
i bezbłędnie wykonają ćwiczenie otrzymuje oceny bardzo dobre.
Następnie nauczyciel dzieli klasę na grupy czteroosobowe. O podziale decyduje nauczyciel.
Wskazane jest, by w każdym zespole byli uczniowie o różnych możliwościach
intelektualnych. Przypominamy zasady pracy w grupie. Pracują wszyscy uczniowie