Page 1003 - Całość pdf + okładka
P. 1003

Część główna

Prowadzący rozdaje każdemu uczniowi wycięte z papieru figury geometryczne: trójkąt
różnoboczny, równoramienny, równoboczny, kwadrat, prostokąt, romb, równoległobok,
trapez równoramienny i prosi o wyznaczenie osi symetrii tych figur poprzez ich zginanie. Po
zakończeniu ćwiczenia nauczyciel wiesza na tablicy planszę z figurami i zaznaczonymi
osiami symetrii oraz prosi uczniów o ocenę poprawności wykonania ćwiczenia

i wklejenie figur do zeszytu.

Następnie nauczyciel prowokuje próby formułowania definicji pojęcia figura
środkowosymetryczna przedstawiając na tablicy planszę (zob. poniżej). W podsumowaniu
dyskusji podaje tę definicję.

Punkt S jest środkiem symetrii   Ta figura nie ma środka symetrii,
tej figury, więc figura ta jest  nie jest więc figurą
figurą środkowosymetryczną.      środkowosymetryczną.

W celu utrwalenia pojęć: figura środkowosymetryczna, osiowosymetryczna uczniowie
rozwiązują zadania z karty pracy nr 1 oraz nr 2.
Uczniowie pracują indywidualnie. Czas wykonania każdego ćwiczenia 15 min. Po wykonaniu
zadań uczniowie głośno odczytują rozwiązania. Nauczyciel ocenia pracę trzech uczniów,
którzy jako pierwsi wykonają poprawnie zadania.

Część podsumowująca
Nauczycie prosi uczniów o narysowanie figury, która:

         nie ma środka symetrii;
         ma jeden środek symetrii;
         ma dwie osie symetrii;
         ma trzy osie symetrii, ale nie ma środka symetrii;
         ma dwie osie symetrii i jeden środek symetrii.

Następnie nauczyciel losuje z talii kart po jednej karcie i prosi uczniów, aby uzasadnili, czy
ma środek symetrii, oś symetrii oraz go wskazali.

Zadania domowe
1.Wypisz wielkie litery alfabetu, które mają:
a) środek symetrii;
b) oś symetrii.
2.Ułóż 5 wyrazów, które mają jedną oś symetrii.
   998   999   1000   1001   1002   1003   1004   1005   1006   1007   1008