Page 1242 - Całość pdf + okładka
P. 1242

5. PODSUMOWANIE

        Odpowiedzią na zdiagnozowane problemy związane z osiąganiem przez uczniów na
III etapie edukacyjnym niezadowalających wyników kształcenia były opracowanie i realizacja
projektu Poznajmy świat. W dwudziestu gimnazjach województwa świętokrzyskiego
wdrożony został Gimnazjalny Innowacyjny Program Nauczania z każdego z sześciu
przedmiotów: biologia, chemia, fizyka, geografia, informatyka i matematyka oraz program
interdyscyplinarny, oparte na innowacyjnych metodach i formach kształcenia. Na zajęciach
częściej posługiwano się TIK, metodą projektów, metodą przewodniego tekstu oraz
prowadzono zajęcia w formie interdyscyplinarnej, często poza budynkiem szkolnym.

        GIPN przedmiotowy pozwolił nauczycielom na swobodę w realizacji treści
i wspomagał osiąganie założonych celów kształcenia. Nauczyciele tworzyli własne plany
wynikowe oparte na opracowanych w programie efektach kształcenia. Przedstawione
propozycje ćwiczeń i przykładowe scenariusze zajęć były dla nauczycieli cenną wskazówką
i propozycją uatrakcyjnienia lekcji. Uczniom z kolei GIPN dał dodatkową możliwość
kształtowania umiejętności praktycznych.

        Program GIPN interdyscyplinarny, zawierający swoisty bank eksperymentów,
doświadczeń i scenariuszy zajęć, pozwolił na kształcenie wielodziedzinowe poprzez korelacje
treści z przedmiotów matematyczno-przyrodniczych oraz informatyki. Zajęcia prowadzone
metodą projektu edukacyjnego i metodą przewodniego tekstu miały za każdym razem
charakter interdyscyplinarny, a uczniowie łączyli wiedzę i umiejętności z wielu dziedzin.
Nauczyciel jako doradca, animator, obserwator i wreszcie partner wpływał na samodzielne
badanie świata przez ucznia poprzez eksperyment oraz stosowanie myślenia naukowego.

        Zasadnicze dla projektu kompetencje matematyczno-przyrodnicze rozumiane jako
umiejętność rozwijania i wykorzystania myślenia naukowego w celu rozwiązywania
problemów i zadań życia codziennego były kształtowane u uczniów w trakcie realizacji
GIPN. Uczniowie rozwijali również kompetencje naukowe i techniczne, rozumiane jako
zdolność wykorzystania wiedzy i metodologii do wyjaśniania praw przyrody, jak również
w celu formułowania pytań i wyciągania wniosków opartych na dowodach. Stosowanie
zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów zwiększyło u uczniów
kompetencję wykorzystywania w praktyce zdobytej w szkole wiedzy. To z kolei pozwoliło
osiągnąć główny, założony cel projektu, jakim było zwiększenie efektywności kształcenia na
III etapie edukacyjnym. Założone w projekcie wskaźniki i produkty również zostały
osiągnięte.

        Pozostaje mieć nadzieję, że przygotowane w projekcie Poznajmy świat programy
GIPN i GIPNI będą w przyszłości kontynuowane i realizowane. Uczniowie realizujący
zadania projektowe będą reprezentować twórcze podejście do życia, będą podejmować nowe,
ciekawe wyzwania, nie pozbędą się ciekawości poznawczej. Będzie przyświecać im motto:

                                 „Pozwól mi być poszukiwaczem wiedzy,
                             pozwól mi wędrować nieprzetartymi szlakami,

                              pozwól mi użyć moich twórczych zdolności,
                            aby świat uczynić lepszym miejscem do życia"1

1 Motto Światowej Olimpiady Kreatywności
   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245   1246   1247