Page 1240 - Całość pdf + okładka
P. 1240

4.2. Analiza testów kompetencyjnych

        Po wprowadzeniu gimnazjalnego innowacyjnego programu nauczania (GIPN)
obejmującego przedmioty takie jak: matematyka, biologia, chemia fizyka, geografia
i informatyka zaobserwowano wzrost kompetencji matematyczno-przyrodniczych
i technicznych (informatycznych). W tracie projektu „Poznajmy świat” przeprowadzone
zostały trzy testy: w roku szkolnym 2013/2014 test „na wejściu” w klasie I (przeprowadzony
we wrześniu 2013), na koniec kasy I (przeprowadzony w czerwcu 2014) oraz „na wyjściu” na
zakończenie klasy II w roku szkolnym 2014/2015. Wszystkie przeprowadzane testy były
tworzone w oparciu o podstawę programową. Uwzględniały one także rozwój osobowości
uczniów w poszczególnych latach. Do przedstawienia wyników uwzględniono testy na
wejściu w klasie I i na zakończenie klasy II. Celem porównania wyników testów podczas było
sprawdzenie czy podczas realizacji projektu „Poznamy świat” u uczniów nastąpił wzrost
kompetencji matematyczno-przyrodniczych i technicznych (informatycznych).

        Wszystkie testy rozwiązywane przez uczniów przygotowane były w dwóch wersjach
(test A lub B). Maksymalna liczba punktów do uzyskania w każdej z wersji wynosiła 50.

        Porównania dokonano za pomocą skali staninowej, aby wykluczyć trudności każdego
z testów. Skala staninowa została wprowadzona do statystyki przez J. P. Guilforda w 1942 r.
Jest metodą pomiaru dydaktycznego stosowaną dla dużych grup badanych. Liczba ponad 800
uczniów biorąca udział w projekcie dała podstawy do przedstawienia wyników w skali
staninowej, której zaletą jest to, że wyniki nie zależą od stopnia trudności testu.

        Do gimnazjalnego innowacyjnego programu nauczania realizowanego w trakcie
projektu przystąpiło 903 uczniów szkół gimnazjalnych. Programem objętych zostało 20
gimnazjów.

        Rysunek 1. Wykres rozkładu wyników testu „na wejściu” dla kompetencji
matematyczno-przyrodniczych i technicznych (informatycznych) przeprowadzonego na
początku w klasie I

        Rozkład wyników uzyskany „na wejściu”, której średnia wyniosła 22,79; mediana
22,00; moda 22 a odchylenie standardowe 7,78
   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244   1245