Page 1238 - Całość pdf + okładka
P. 1238

Na zakończenie projektu 100% nauczycieli było zadowolonych z szybkości reakcji
zespołu projektowego na powstałe problemy i trudności dotyczące realizacji zajęć.

        Z przeprowadzonej analizy badań ewaluacyjnych wynika, że uczniowie, przystępując
do projektu, zdawali sobie sprawę, że przedmioty z grupy matematyczno-przyrodniczej
i komputerowe są ważnymi przedmiotami, ale nie byli do końca przekonani do tego
stwierdzenia i najczęściej udzielali wymijającej odpowiedzi „raczej tak”. W czasie realizacji
projektu utwierdzili się w tym przekonaniu i zaczęli dostrzegać cel, potrzebę kształcenia
w tym zakresie oraz przydatność tej wiedzy w życiu codziennym.

        Zmieniło się także ich nastawienie do metod podawczych, które przestały być
najbardziej preferowanymi przez nich metodami nauczania. Przekonali się, że metody
aktywizujące, szczególnie metoda projektu i tekstu przewodniego mobilizują ich do
aktywności na zajęciach i ułatwiają przyswajanie wiedzy, podobnie jak używane przez
nauczyciela interfejsy. Niestety niechęć do udziału w dyskusji nie została przełamana, co
wynika najprawdopodobniej z niskiej samooceny uczniów i małej świadomości zasobu swojej
wiedzy i umiejętności.

        Na pytania dotyczące interdyscyplinarnych form nauczania trudno im było
odpowiedzieć na początku projektu, gdyż ankiety przeprowadzone zostały zaraz po
rozpoczęciu zajęć interdyscyplinarnych wg GIPN. Jednak w trakcie realizacji projektu coraz
większa liczba uczniów stwierdzała, że zajęcia te mają wpływ na to, ile zapamiętują z lekcji
oraz na ich lepsze wyniki w nauce, a co za tym idzie - spełniają ich oczekiwania i pozwalają
pogłębiać wiedzę oraz umiejętności. Na zakończenie projektu 99% uczniów było
przekonanych, że stosowane na zajęciach matematyczno-przyrodniczych i komputerowych
metody pracy zachęciły ich do samodzielnego poszukiwania rozwiązań i pogłębiania wiedzy.

        Uznać należy to za niewątpliwy sukces realizacji projektu i dowód na uzyskanie
wszystkich założonych rezultatów projektu.
   1233   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243