Page 1239 - Całość pdf + okładka
P. 1239

Jeżeli chodzi o nauczycieli, to już po szkoleniach wstępnych widać, że nabyli nowe
umiejętności w zakresie interdyscyplinarnego nauczania i są w stanie realizować zajęcia

w oparciu GIPN.

        Początkowo nie byli zbyt entuzjastycznie nastawienie do udziału w projekcie, co
potwierdzają wyniki pierwszych ankiet w zakresie chęci uczestnictwa i zadowolenia z udziału
w projekcie. Nauczyciele byli podzieleni, jedni byli zadowoleni z udziału w projekcie
i wyrażali chęć kontynuowania zajęcia w oparciu o GIPN, druga część nauczycieli nie była
zadowolona i twierdziła, że nie chce kontynuować zajęć w oparciu GIPN. W trakcie realizacji
projektu ich nastawienie zaczęło się zmieniać i na zakończenie projektu procent nauczycieli
deklarujących chęć kontynuowania zajęć w oparciu o GIPN wyniósł 93%. Tylko 7%
nauczycieli pozostało nieprzekonanych do tej metody nauczania.

        Przed rozpoczęciem projektu nauczyciele rzadko wykorzystywali: metodę projektu,
metodę tekstu przewodniego, TIK, eksperyment, interfejsy i laptopy. Częściej pracowali w
oparciu o mniej aktywizujące formy nauczania jak wykład czy pogadanka. W przypadku
każdej z przedstawionych metod aktywizujących zaobserwowaliśmy, że po początkowej
niechęci do ich stosowania, nauczyciele zaczynali się do nich przekonywać
i stosować je coraz częściej, a w końcowym etapie w większości nawet bardzo często.

        Jeżeli chodzi o współpracę nauczycieli z zespołem projektowym, nauczyciele od
początku realizacji byli raczej usatysfakcjonowani, a w trakcie realizacji stopień zadowolenia
wrastał i na zakończenie 100% nauczycieli deklarowało swoje zadowolenie zarówno
w kwestii szybkości reakcji zespołu projektowego, jak też częstotliwości kontaktów
z pracownikami zespołu projektowego.

        W przypadku nauczycieli także można mówić o sukcesie projektu i osiągnięciu jego
celów. Nauczyciele nabyli nowe umiejętności w zakresie interdyscyplinarnego nauczania,
przekonali się do realizacji zajęcia w oparciu o GIPN i stosowanie aktywizujących form
nauczania. Większość z nich zadeklarowała także chęć kontynuowania zajęć w oparciu

o GIPN.

        Porównując nastawienie uczniów i nauczycieli do projektu, to uczniowie na początku
realizacji projektu wykazywali się nieznajomością w zakresie aktywizujących form nauczania
i zajęć interdyscyplinarnych, w związku z czym nie wiedzieli, czego oczekują i jak będą one
wpływać na ich wyniki w nauce. Nauczyciele natomiast byli niechętni do zmian
wypracowanych już wcześniej i najczęściej stosowanych metod nauczania.

        Na zakończenie projektu zarówno nauczyciele, jak i uczniowie przekonali się do
interdyscyplinarnych form nauczania i stosowania metod aktywizujących. Dostrzegli ich
pozytywny wpływ na proces edukacji i chęć samodzielnego poszukiwania rozwiązań.
Większość nauczycieli zadeklarowała dalsze ich stosowanie, a uczniowie zaczęli wskazywać

je jako najskuteczniejsze z ich punktu widzenia.

        Z przedstawionego sprawozdania zbiorczego wynika, że wszystkie cele założone
w projekcie zostały osiągnięte, a zespół projektowy wywiązał się z przydzielonych zadań.
   1234   1235   1236   1237   1238   1239   1240   1241   1242   1243   1244