Page 1133 - Całość pdf + okładka
P. 1133
Projekt „Co cząsteczki potrafią”
Adresaci projektu: uczniowie klas I
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów
Czas realizacji: 4 tygodnie
Cele projektu
Cel główny:
Wykazanie istnienia zjawiska oddziaływań międzycząsteczkowych.
Wykazanie znaczenia zjawiska oddziaływań międzycząsteczkowych w przyrodzie i życiu
codziennym człowieka.
Cele szczegółowe:
Uczeń:
wskaże dwa przykłady zjawisk świadczących o budowie cząsteczkowej materii
(kontrakcja i dyfuzja),
wymieni podstawowe założenia teorii kinetyczno - cząsteczkowej budowy materii,
określi rozmiary cząsteczek,
zastosuje notację wykładniczą do zapisu rozmiarów cząsteczek,
obliczy rozmiary cząsteczek stosując wzór na objętość walca i pole koła,
wyjaśni, na czym polega dyfuzja,
poda przykłady zjawiska dyfuzji w przyrodzie i życiu codziennym,
wymieni dwa czynniki, od których zależy szybkość zjawiska dyfuzji,
wymieni co najmniej dwie funkcje korzenia,
wykaże doświadczalnie zjawisko osmozy w korzeniu,
wymieni co najmniej dwie funkcje łodygi,
opisze budowę tkanki przewodzącej,
wykaże doświadczalnie zjawisko włoskowatości w łodydze,
opisze zjawisko oddziaływań międzycząsteczkowych,
wymieni trzy przykłady potwierdzające istnienie zjawiska oddziaływań
międzycząsteczkowych,
wykona doświadczenie potwierdzające występowanie oddziaływań
międzycząsteczkowych,
poda przykłady napięcia powierzchniowego wody,
wyjaśni zjawisko napięcia powierzchniowego na podstawie modelu cząsteczkowej
budowy materii,