Page 1135 - Całość pdf + okładka
P. 1135

Kolejne fazy realizacji zadania wg metody projektów

Faza I

Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania – 2 godziny

Kluczowe punkty pogadanki wprowadzającej:

1. Przypomnienie doświadczenia modelowego wykazującego cząsteczkową budowę

materii.

2. Przypomnienie wiadomości na temat zjawiska oddziaływań międzycząsteczkowych.

3. Przypomnienie przykładów  potwierdzających  istnienia  oddziaływań
    międzycząsteczkowych.

4. Wybór pomysłów na doświadczenia wykazujące zjawisko oddziaływań
    międzycząsteczkowych.

Uczniowie dzielą się na 7 grup. Wybierają lidera każdej grupy i wstępnie temat projektu.

Faza II
Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów – około 1 godziny
Hipotetyczne tematy projektów dla tych grup, które same nie wybrały tematu projektu po
pogadance wprowadzającej:

1. Wyznaczanie rozmiarów cząsteczek.

Planowany zakres projektu:
     wyszukanie informacji na temat rozmiarów cząsteczek,
     zaplanowanie doświadczenia prowadzącego do wyznaczenia rozmiarów cząsteczek,
     zgromadzenie odpowiednich pomocy i narzędzi do wykonania doświadczeń,
     przeprowadzenie doświadczenia,
     zapisanie wyników i obliczenie rozmiaru cząsteczki oleju,
     interpretacja wyników doświadczenia.

2. Oddziaływania międzycząsteczkowe w ciałach stałych.

Planowany zakres projektu:
       wyszukanie informacji na temat oddziaływań międzycząsteczkowych w ciałach
       stałych,
       wymyślenie (znalezienie pomysłów) ciekawych doświadczeń przedstawiających
       istnienie oddziaływań międzycząsteczkowych w ciałach stałych,
       zgromadzenie odpowiednich pomocy i narzędzi do wykonania doświadczeń,
       przeprowadzenie doświadczeń potwierdzających istnienie zjawiska oddziaływań
       międzycząsteczkowych w ciałach stałych,
       interpretacja wyników doświadczeń,
   1130   1131   1132   1133   1134   1135   1136   1137   1138   1139   1140