Page 1135 - Całość pdf + okładka
P. 1135
Kolejne fazy realizacji zadania wg metody projektów
Faza I
Wprowadzenie do tematu z zasugerowaniem problemów do rozwiązania – 2 godziny
Kluczowe punkty pogadanki wprowadzającej:
1. Przypomnienie doświadczenia modelowego wykazującego cząsteczkową budowę
materii.
2. Przypomnienie wiadomości na temat zjawiska oddziaływań międzycząsteczkowych.
3. Przypomnienie przykładów potwierdzających istnienia oddziaływań
międzycząsteczkowych.
4. Wybór pomysłów na doświadczenia wykazujące zjawisko oddziaływań
międzycząsteczkowych.
Uczniowie dzielą się na 7 grup. Wybierają lidera każdej grupy i wstępnie temat projektu.
Faza II
Sformułowanie tematów i ustalenie zakresu projektów – około 1 godziny
Hipotetyczne tematy projektów dla tych grup, które same nie wybrały tematu projektu po
pogadance wprowadzającej:
1. Wyznaczanie rozmiarów cząsteczek.
Planowany zakres projektu:
wyszukanie informacji na temat rozmiarów cząsteczek,
zaplanowanie doświadczenia prowadzącego do wyznaczenia rozmiarów cząsteczek,
zgromadzenie odpowiednich pomocy i narzędzi do wykonania doświadczeń,
przeprowadzenie doświadczenia,
zapisanie wyników i obliczenie rozmiaru cząsteczki oleju,
interpretacja wyników doświadczenia.
2. Oddziaływania międzycząsteczkowe w ciałach stałych.
Planowany zakres projektu:
wyszukanie informacji na temat oddziaływań międzycząsteczkowych w ciałach
stałych,
wymyślenie (znalezienie pomysłów) ciekawych doświadczeń przedstawiających
istnienie oddziaływań międzycząsteczkowych w ciałach stałych,
zgromadzenie odpowiednich pomocy i narzędzi do wykonania doświadczeń,
przeprowadzenie doświadczeń potwierdzających istnienie zjawiska oddziaływań
międzycząsteczkowych w ciałach stałych,
interpretacja wyników doświadczeń,