Page 1066 - Całość pdf + okładka
P. 1066

Projekt „Ekosystem lasu”

Adresaci projektu: uczniowie klas III gimnazjum
Formy i metody pracy: praca grupowa, metoda projektów

Czas realizacji: 4 tygodnie

Cele projektu

Cel główny:
Badanie struktury i funkcjonowania ekosystemu na przykładzie ekosystemu lasu.
Rozmieszczenie i sposoby wykorzystania lasów w Polsce.

Cele szczegółowe:
Uczeń:

       wyjaśni pojęcia: ekosystem, biocenoza, biotop, łańcuch pokarmowy, piramida
       pokarmowa,
       wymieni co najmniej trzy żywe elementy ekosystemu,
       poda co najmniej trzy nieożywione elementy ekosystemu,
       przeanalizuje zależności między biotopem a biocenozą,
       wymieni piętra lasu,
       przedstawi co najmniej po 5 przykładów gatunków organizmów żyjących
       w poszczególnych piętrach lasu,
       wyjaśni, na czym polega równowaga biologiczna,
       omówi trzy czynniki zakłócające równowagę ekosystemu,
       wymieni wszystkie ogniwa łańcucha pokarmowego,
       ułoży co najmniej trzy łańcuchy pokarmowe ekosystemu lasu,
       wskaże rolę ogniw łańcucha pokarmowego w obiegu materii w ekosystemie,
       określi rolę ogniw łańcucha pokarmowego w przepływie energii w ekosystemie,
       wymieni województwa w Polsce o największej i najmniejszej lesistości,
       poda co najmniej po dwa rodzaje lasów liściastych i iglastych dominujących
       w Polsce lub regionie,
       określi skład gatunkowy lasów występujących w najbliższej okolicy,
       wymieni co najmniej po trzy znaczenia lasu dla środowiska przyrodniczego i życia
       człowieka,
       wyliczy pięć kompleksów leśnych w Polsce z uwzględnieniem własnego regionu,
       wymieni typ gleby odpowiedni dla każdego ze wskazanych rodzajów lasów,
       poda etapy procesu glebotwórczego,
       wykona profile glebowe gleb występujących w regionie,
       opisze czynniki klimatotwórcze wpływające na mikroklimat lasu,
       wykona pomiar pH gleby, temperatury powietrza, wilgotności, natężenia światła
       w poszczególnych piętrach lasu za pomocą Interfejsu Cobra4,
       poda dwie cechy gleby świadczące o jej żyzności,
   1061   1062   1063   1064   1065   1066   1067   1068   1069   1070   1071