Page 1068 - Całość pdf + okładka
P. 1068
6. Interpretacja wyników.
7. Analiza i dokumentowanie pomiarów dokonanych w ekosystemie lasu.
Uczniowie dzielą się na 6 grup. Wybierają lidera każdej grupy i wstępnie - temat projektu.
Faza II
Sformuowanie tematów i ustalenie zakresu projektów – około 1 godziny.
Hipotetyczne tematy projektów dla tych grup, które same nie wybrały tematu projektu po
pogadance wprowadzającej:
1. Co kryje ściółka i gleba leśna?
Planowany zakres projektu:
proces glebotwórczy, próchnica i jej znaczenie,
pomiar czynników charakteryzujących glebę, np. pH, wilgotność, temperatura,
natężenie światła za pomocą interfejsu Cobra 4,
opracowanie danych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego, np. Excel,
obserwacja zwierząt ściółkowo-glebowych i rozpoznawanie gatunków lub
klasyfikowanie ich do poziomu co najmniej typu lub gromady,
tworzenie dokumentacji fotograficznej organizmów,
analiza i rozwiązanie problemu: „Co by się stało, gdyby zabrakło destruentów
glebowych?”
2. Bogactwo runa leśnego.
Planowany zakres projektu:
pomiar elementów środowiska geograficznego, np. wilgotność powietrza, temperatura
powietrza, natężenie światła za pomocą interfejsu Cobra 4,
opracowanie danych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego, np. Excel,
obserwacja roślin i zwierząt runa leśnego - rozpoznawanie gatunków,
tworzenie dokumentacji fotograficznej zwierząt oraz roślin chronionych,
zbieranie i oznaczanie roślin do zielnika,
analiza i rozwiązanie problemu: „Dlaczego lasy nazywa się żywymi zbiornikami
wody?”
3. Między runem a koronami drzew.
Planowany zakres projektu:
pomiar elementów środowiska geograficznego podszytu, np. wilgotność powietrza,
temperatura powietrza, natężenie światła za pomocą interfejsu Cobra 4,
opracowanie danych przy użyciu arkusza kalkulacyjnego, np. Excel,
obserwacja roślin i zwierząt podszytu - rozpoznawanie gatunków,
tworzenie dokumentacji fotograficznej zwierząt oraz roślin,
pozyskiwanie materiału zielnikowego z warstwy podszytu,