Page 932 - Całość pdf + okładka
P. 932

Temat: Reakcje strącania

Cele lekcji

Uczeń:
     poznaje kolejną metodę otrzymywania soli,
     przeprowadza reakcję strącania osadu,
     zapisuje reakcje w formie cząsteczkowej i jonowej,
     korzysta z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków.

Metody pracy

     praktyczna – uczniowie wykonują doświadczenia,
     dyskusja dydaktyczna.

Środki dydaktyczne

     karty pacy,
     tabele rozpuszczalności soli i wodorotlenków,
     probówki,
     odczynniki: rozcieńczone roztwory różnych soli, zasada sodowa i potasowa, kwas
     solny, wskaźniki.

Przebieg lekcji

Część wprowadzająca
     przypomnienie dysocjacji kwasów, zasad i soli.

Część główna
     podanie celów i tematu lekcji,
     przeprowadzenie doświadczenia (pokaz nauczyciela) – azotanu (V) srebra z kwasem
     solnym,
     zapis obserwacji i wniosków,
     zapis równań reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej,
     wprowadzenie pojęcia reakcja strąceniowa,
     podział klasy na zespoły 6- osobowe,
     rozdanie kart pracy i instrukcji do wykonania doświadczeń,
     wykonanie doświadczeń przez poszczególne zespoły,

Część podsumowująca
     dyskusja na temat wyników,
     wyjaśnienie przez uczniów, na czym polega reakcja strącenia osadu,
   927   928   929   930   931   932   933   934   935   936   937