Page 932 - Całość pdf + okładka
P. 932
Temat: Reakcje strącania
Cele lekcji
Uczeń:
poznaje kolejną metodę otrzymywania soli,
przeprowadza reakcję strącania osadu,
zapisuje reakcje w formie cząsteczkowej i jonowej,
korzysta z tabeli rozpuszczalności soli i wodorotlenków.
Metody pracy
praktyczna – uczniowie wykonują doświadczenia,
dyskusja dydaktyczna.
Środki dydaktyczne
karty pacy,
tabele rozpuszczalności soli i wodorotlenków,
probówki,
odczynniki: rozcieńczone roztwory różnych soli, zasada sodowa i potasowa, kwas
solny, wskaźniki.
Przebieg lekcji
Część wprowadzająca
przypomnienie dysocjacji kwasów, zasad i soli.
Część główna
podanie celów i tematu lekcji,
przeprowadzenie doświadczenia (pokaz nauczyciela) – azotanu (V) srebra z kwasem
solnym,
zapis obserwacji i wniosków,
zapis równań reakcji w formie cząsteczkowej, jonowej i jonowej skróconej,
wprowadzenie pojęcia reakcja strąceniowa,
podział klasy na zespoły 6- osobowe,
rozdanie kart pracy i instrukcji do wykonania doświadczeń,
wykonanie doświadczeń przez poszczególne zespoły,
Część podsumowująca
dyskusja na temat wyników,
wyjaśnienie przez uczniów, na czym polega reakcja strącenia osadu,